За мобилните оператори, телефоните и интернет
Около 90% от българите на възраст 15 и повече години имат мобилен телефон, като почти една трета от тях ползват едновременно повече от един. Това показват данни на E-consumers report, осъществен с медийната подкрепа на Profit.bg.
Ползваме един основен мобилен оператор
Най-честата причина за едновременно ползване на повече от един телефон е икономическа - все още в България е по-изгодно да ползваш едновременно мрежите на повече от един оператор. Най-често разпространената практика е един човек да има абонаментен договор с един оператор, който определя като основен - от него се провеждат изходящите разговори.
Освен това има и един допълнителен, който може да е на абонаментен договор, но може да е и на предплатена карта, който се използва предимно за получаване на входящи обаждания. Броят на мобилните телефони е силно зависим и от групите, с които човек общува - семейството може да е на един оператор, докато колегите (или служебния телефон) да са на друг.
Мобилни телефони не ползват предимно възрастни хора (средна възраст 65 години), живеещи на село, със средно и по-ниско образование и доход на домакинството до 300 лв.
Посочените характеристики показват, че тези хора, по-всяка вероятност, няма и да се сдобият с мобилни телефони. И то не само защото нямат финансова възможност, но и защото нямат вътрешна необходимост за това.
Почти всеки пети телефон, който работи в момента в страната, не е купуван от този, който го ползва. Тези телефони са или служебни или са получени като подарък.
От какво се влияем при покупката на телефон
В подобни случаи хората се съобразяват с различни фактори, в зависимост от личните си предпочитания и интереси. Все пак, около 60% от всички, обръщат внимание на цената при покупка, въпреки че този фактор е водещ едва за около 19%.
Другите водещи критерии са изгодна промоция (което също е донякъде свързано с цената), марката и наличието на повече функции в апарата.
Дизайнът или фактът, че е най-нов модел, са водещи при избора на телефон за под 4% от хората в България.
Проникване на смартфони
Проникването на смартфони в страната е сред около 10 процента от хората. Тъй като понятието сматфон, не е толкова широко разпространено, е възможно част от запитаните да не са дали положителен отговор на този въпрос, само защото не знаят какво са били питани.
Смартфони имат предимно по-млади хора (средната им възраст е 33 години), живеещи предимно в по-големи градове, с високо образование, със сравнително висок доход на домакинството, работещи хора. Над 80 процента от тези хора ползват интернет, показват още данни от проучването.
Ползване на интернет
На почти половината от активно ползващите интернет им се случва да влизат в мрежата през мобилните си телефони. По време на поредицата изследвания, свързани с E-consumers report, бе регистриран фактът, че преобладаващата част от хората (в големите градове) не влизат в интернет през мрежата на мобилния си оператор, а търсят Wi-Fi мрежи със свободен достъп, които да ползват. Въпреки тенденцията към нарастване на дела на влизащите през мобилни телефони, това все още е по-скоро изключение, отколкото редовна практика - едва около 10% от влизащите през мобилните си телефони твърдят, че го правят редовно.
Две са основните причини за влизане в интернет през мобилния телефон - търсене на новини и информация и проверка на пощата. Третият по значимост дял е на тези, които ползват този начин за връзка за влизане в социални мрежи - дял, който очакваме да се повиши през настоящата година.
Почти всеки четвърти (24%) участник в изследването е влизал в Интернет през мобилния си телефон през последната седмица.
В световен мащаб, потребителите на мобилни апарати прекарват 1.4 пъти повече време в проверяване на профила си в социалните мрежи отколкото в четене на e-mail.
Търсене и покупка
Данните от изследването, направено с подкрепата на Profit.bg, показват, че най-масовата практика, преди решение за покупка, е търсенето на информация за определен продукт/услуга в Интернет, след което покупката се извършва офлайн - на място в магазина - почти половината от респондентите декларират това.
Почти всеки четвърти (24%) пък търси информация за стоки/услуги в Интернет и пазарува онлайн. Незначителен е делът - 2% на тези, които търсят информация офлайн, но пазаруват онлайн. Една-четвърт от респондентите пък заявяват, че не търсят информация за стоки и услуги в мрежата.