Кой казва, че човек има нужда от университетска диплома, за да започне бизнес? Много хора не могат да чакат толкова дълго и основават свои компании, далеч преди деня на дипломирането си.

Успехът на тези бизнес начинания, стартирали от студентски общежития е силно променлив, но има доста студенти и бивши студенти предприемачи, които вече са известни по цял свят.

Разбира се, най-известният напоследък вероятно е основателят на Facebook Марк Закърбърг. През последните петдесетина години обаче, много като него успяват да станат част от американската, но и от световната култура. В крайна сметка, в английския език вече има глагол Google, нали?

Ето и десетте най-значими компании, според CNBC, чието съществуване се заражда в студентски общежития:

Facebook

Няма проблеми, можете да си признаете. Мразите Facebook (но висите в него по цял ден). Вероятно имате и някои съмнения към Марк Закърбърг, свързани със защитата на личните ви данни, но така или иначе, ви се иска да сте на негово място.

Кой не би искал? Човек може само да си мечтае да е изобретил толкова важен за човешкия живот продукт, че чак Харвард да му пречи да постигне мечтите си и да напусне университета. Състоянието на Закърбърг в момента е около 7 млрд. долара, според Forbes, а пазарната стойност на компанията възлиза на около 50 млрд. долара. Каква ли мотивация намира Закърбърг, за да стане от леглото сутрин?

Microsoft

Историята на Бил Гейтс, който вероятно беше най-известният студент, прекратил обучението си в Харвард, преди да се появи Марк Закърбърг, вече е легенда. Според официалната история на Microsoft, един кльощав компютърен маниак през 1975 г. напуска университета, за да основе софтуерна компания, която променя света. Резултатът от всичко това е поредица от хора и продукти, които в момента са известни по цял свят: Пол Алън, Стив Балмър, Windows, Internet Explorer и т.н. В края на финансовата 2010 г. Microsoft имаше 88 000 служители, 62.48 млрд. долара приходи и 18.76 млрд. долара печалба .

Dell

Целта на Майкъл Дел е била да продава персонални компютри директно на потребителите, нещо което не се е правело в началото на 80-те години на миналия век. Така, от стаята си в общежитието на Тексаския университет в Остин, той започва да прави точно това.

Дел напуска университета през 1984 г., за да се концентрира напълно върху компанията си. Година по-късно пуска първия си персонален компютър с марката Dell, а до 1988 г. компанията му вече е публична. Това IPO незабавно изстрелва пазарната капитализация на Dell от 1 000 долара до 85 млн. долара. Двадесет и две години по-късно стойността на компанията е 26 млрд. долара, а компютрите Dell се ползват навсякъде както от компании, така и от индивидуални потребители.

Nike

Nike не е основана от човек, напуснал колежа. Фил Найт получава MBA От Станфорд преди да основе компанията. По време на обучението си там обаче, той пише курсова работа за потенциала на японските маратонки, които могат да се конкурират с утвърдените германски марки. Скоро след като получава дипломата си Найт става дистрибутор на японската марка за спортни обувки Onitsuka Tiger в САЩ и така се ражда Blue Ribbon Sports, което е първото име на Nike.

Когато се говори за Nike, не може да не се спомене и легендарния треньор по лека атлетика в Университета на Орегон Бил Бауърман. Именно той е първият човек, на когото Найт се опитва да продаде пробните кецове Tiger, когато пристигат от Япония. Бауърман подкрепя бившия си студент и му предлага да станата партньори. Двамата инвестират по 500 долара за първата им поръчка и така се ражда Blue Ribbon Sports.

Името Nike идва през 1971 г., благодарение на бившия състудент на Найт от Станфорд Джеф Джонсън, който е и първият служител на компанията. Това, което следва, са поредица от продукти и рекламни кампании, които бележат завинаги Америка - емблемата на Nike, наречена Swoosh, Майкъл Джордан, Air Max, Just do it, Тайгър Уудс, Ланс Армстронг.

FedEx

По подобие на Фил Найт, главният изпълнителен директор на FedEx не основава компанията като студент. Концепцията за нея обаче се ражда в курсова работа, написана по времето, когато е студент в Йейл.

Това се случва през 1965 г., когато Смит слага край на пребиваването си във военноморските сили на САЩ. Той се връща към тази своя идея и основава FedEx през 1971 г.

Първата си печалба компанията отчита чак след четири години, но по-късно Смит обяснява, че разрастването й се случва много бързо след като правителството на САЩ либерализира превоза на въздушни товари през 1977 г., а след това прави същото през 1980 г. и с превозите с камиони.

FedEx в момента, заедно с UPS, е синоним на логистика. Анализаторите очакват печалбата на компанията за финансовата 2011 г. да бъде 1.63 млрд. долара. Всичко това започва от курсова работа, за която Смит се шегува, че вероятно е получил четворка.

Kinko's

Въпреки че през целия си живот Пол Орфалия се бори с дислексия и Разстройство с дефицит на вниманието и хиперактивност, през 1970 г. той отваря първият копирен център Kinko's в кампуса на Калифорнийския университет, Санта Барбара. Целта на компанията? Да поднесе на масите технология, до която малцина дотогава са имали достъп - копирната машина.

Орфалия обаче не е студент на Калифорнийския университет. Той се дипломира с випуск '71 на Университет на Южна Калифорния в Лос Анджелис, където ражда идеята за Kinko's, след като вижда копирна машина в училищната библиотека. Копиране на страница в първия център на Kinko's в Санта Барбара струва 2.5 цента, а само пет години по-късно броят на копирните центрове в Калифорния възлиза на 24. До 1979 г. те са вече близо 80.

През 2000 г. FedEx купува компанията за 2.4 млрд. долара в брой и сменя името й на FedEx Office.

Google

Можете ли да повярвате, че е имало времена, когато Google не е била печеливша компания? Интернет търсачката бързо става хит, но съоснователите й, бившите състуденти от Станфорд Лари Пейдж и Сергей Брин, не успяват да намерят начин да извличат печалба от това. След това те влизат в рекламния бизнес и всичко се променя.

В момента Google генерира по-голяма част от приходите си от реклама, благодарение на услуги като AdWords и Google Display Network. За третото тримесечие на 2010 г. компанията отчита 7.29 млрд. долара продажби, като 97% от тях идват от реклами.

Yahoo!

Популярността на Yahoo намаля след идването на Google, но имаше времена, когато това беше интернет търсачката.

Yahoo започва като колекция от любимите линкове на Джери Янг и Дейвид Файло, който следват в Станфорд. Така с нарастването на популярността на портала, наръчникът им за сърфиране в интернет се превръща в Yahoo! през 1994 г. Името е акроним и означава Yet Another Hierarchical Officious Oracle.

Yahoo излиза успешно на борсата през 1996 г. като цената на акциите на компанията скача от 13 до 43 само за ден. Това разбира се става по време на дотком бума, което е и причината Yahoo! Да бъде оценявана на 300 млн. долара, въпреки че приходите й за 1996 г. са само 20 млн. долара. Цената акциите в крайна сметка достига връх от 475 долара през януари 2000 г., което се равнява на 118.75 долара днес с включени дивиденти и сплитове. След спукването на дотком балона акциите на Yahoo поевтиняха до 8.11 долара, или 4.05 долара с включени дивиденти и сплитове. Yahoo! Обаче си остава голяма сила в интернет пространството с над 600 млн. уникални посетители.

Citadel

През 1987 г. Кенет Грифин иска да инсталира сателитна чиния в стаята си в общежитията на Харвард. Той обаче не желае да гледа много телевизионни канали. Интересува се от информация в реално време за котировките на акциите, за да може успешно да управлява инвестиционните си фондове от своята стая. Получава чинията точно навреме, за да скъси акциите и да извлече печалби от октомврийския срив на пазарите през тази година.

През 2001 г. компанията на Грифин Citadel управлява 6 млрд. долара, а той още не е навършил 33 г. Почти десет години по късно Грифин е на 42 г. а активите на компанията му са 11 млрд. долара. Състоянието му според Forbes възлиза на 2.3 млрд. долара към септември 2010 г., а той 159-ят най-богат американец.

Napster

Той не е в списъка на богатите на Forbes, но създателят на Napster Шон Фенинг донесе доста неприятности на много компании. Докато е студент в Бостън през 1999 г. Фенинг създава така наречената peer-to-peer мрежа, чрез която неговите приятели могат да си споделят музика. Това е нова технология, която сваля на колене звукозаписните компании. В пика си Napster обслужва 80 милиона регистрирани потребители, пише Wired.com през 2002 г. В същата година обаче, компанията потъва в забрава заради съдебните дела, заведени срещу нея от индустрията, чиято дейност подкопава. В момента Napster е легална услуга за ползване на дигитална музика, предлагана от търговската верига Best Buy.