По време на ефективната предупредителна стачка на железничарите, реално не са работили големи жп възли и гари като Бургас, Стара Загора, Плевен, Горна Оряховица, Варна, Шумен, Синдел, Дъбово, София Централна Гара, Ямбол, Перник и други. От 10 до 10,10 часа нито един от влаковете, които е трябвало да тръгнат в този час от София, не се е движил. Това съобщи вицепрезидентът на КНСБ Валентин Никифоров.

Днес се проведе едночасова предупредителна национална стачка на железничарите, като целта на протестиращите беше от 10 до 11 часа да не се движат никакви влакове. В 10 часа от Централна гара в София трябваше да тръгнат два влака - за Варна и за Радомир. Заради стачката обаче те тръгнаха с един час закъснение. Множеството от пътниците във влаковете обаче въпреки закъснението подкрепиха протеста на железничарите. На гарата във Варна също се проведе едночасова предупредителна стачка на работещите в БДЖ и НК "ЖИ", предаде кореспондентът на БГНЕС. Над 100 работници свободни от смяна се включиха в протеста.

80 % от служителите в НКЖИ и 73 % от служителите в БДЖ подкрепят стачните действия. "Хората упражняват своето право на ефективен протест за неплатените социални плащания, за ваучерите за храна, да няма съкращения, да има работа и да се подобрят условията на работа. Министърът на транспорта Александър Цветков заявява непрекъснато, че няма да има съкращения - да седне и да го разпише и да заяви на хората, че няма да има съкращения на железничари", каза още Валентин Никифоров. Работно облекло е раздавано преди 2-3 години, отбеляза той. "Знаем, че може да няма съкращения, защото от Световната банка казаха, че не са поставили условие за намаление с 30 % на Фонд "Работна заплата", а че са поставили условие за намаление на разходите", отбеляза вицепрезидентът на КНСБ. Според него в момента се правят "доброзорни" съкращения. "Използва се чл. 331 от Кодекса на труда, като се връчва предложение служителите да получат определен брой заплати и да напуснат. Имало е дори и предложения на членове на стачния комитет да напуснат доброволно", каза още той.

Сашо Алеков от Браншовия железничарски синдикат отбеляза, че най-важното е да се подобрят параметрите на железния път, да се подобри състоянието на подвижния състав и да се подобрят условията на труд в железопътния транспорт. "В момента тези условия са тежки. Работи се при неотоплени халета. С няколко години се забавя предоставянето на работно облекло. В БДЖ не се сключват договори за раздаване на облекла", отбеляза той. Алексов е категоричен, че ще се стачкува, докато не бъде сключено споразумение, което да удовлетворява, както служителите в железниците и техните представители, така и ръководствата на железопътните компании. Може да има отстъпки и от двете страни, но трябва да постигнем съгласие, добави той. Всякакви приказки за съкращения при тази техника и при тези условия означава много трагични инциденти за в бъдеще. Не може на този етап с тази техника да се говори за съкращения на хора, добави Павел Христов от стачния комитет на Федерация транспортни работници. Днес в 15:00 преговорите на синдикатите с работодателите в този сектор продължават.

Ако до 11.03.2011 г. не се постигне споразумение между стачните комитети и работодателите, започва безсрочна ефективна стачка. В централата на КНСБ и КТ "Подкрепа" пристигат от цялата страна - от федерации, синдикати и съюзи, както и от международни синдикални конфедерации и организации писма и декларации в подкрепа на справедливите стачни искания и действия на българските железничари. Такива вече се получиха от Международната конфедерация на професионалните съюзи, от Европейската конфедерация на професионалните съюзи, от Профсъюза "Солидарност" - Полша, от Европейската федерация на работещите в транспорта, от Синдиката на железничарите и транспортните работници към Германската конфедерация на профсъюзите, от Генералната конфедерация на труда на Гърция, от Младежката организация към Паневропейския регионален синдикален комитет. Синдикатът на българските учители, Независима синдикална федерация на енергетиците в България /НСФЕБ/, Синдикална федерация "Металици" в нарочни писма и декларации изразяват своята солидарност с планираните ефективни стачни действия.

НСФЕБ - КНСБ напомнят, че са готови на всякакви законни солидарни действия в защита на справедливите искания на железничарите за възтържествуване на социалната справедливост и икономическата логика в държавата, които предполагат приоритетна политика за оцеляването и бъдещото развитие на железопътния транспорт. От СФ "Металици" напомнят, че "с необяснимите си решения, довели до спирането на "Кремиковци", правителството предопредели това развитие на събитията в железниците. Българските металурзи Ви подкрепят и Ви пожелават кураж и успех в стачните действия за защита интересите на гордите български железничари!"

Източник: БГНЕС