Юанът обезценен с 40% спрямо доларa според индекса Big Mac
Китайският юан и хонконгският долар са най-обезценените валути в света, търгувайки се с 40% или повече по-евтино спрямо щатския долар, въз основа на относителната цена на хамбургерите Big Mac на McDonald's Corp, пише Bloomberg.
Цената на известният хамбургер на McDonald's в Китай е била еквивалентна на 2.18 долара в края на миналата година и на 1.90 долара в Хонконг, докато в САЩ той е струвал 3.71 долара, според индекса Big Mac на сп Economist.
Обезценяването на юана е намаляло до 40%, от 41% тогава, поради поскъпването на китайската валута, докато при хонконгската валута обезценяването си остава 49%, според данни на Bloomberg.
Централната банка на Китай купува щатски долари, за да ограничи поскъпването на юана, като тази нейна политика доведе до скок във валутните резерви на страната със 197 млрд. долара до рекордните 3.04 трлн. долара през първото тримесечие на годината.
Местната валута, която се издава, за да поеме вливащите се в страната капиталови потоци, наводнява финансовата система с кеш, което понижава лихвите по китайските държавни облигации през тази година, въпреки че основната лихва беше вдигана на два пъти, а изискванията за капиталовите резерви на банките бяха повишение с 2 процентни пункта.
От Централната банка на Китай заявиха през този месец, че чуждестранните резерви на Китай на надхвърлили "разумното" ниво.
Китайското министерство на търговията обяви в петък, че има "относително голям" натиск за поскъпването на юана, отбелязвайки, че поскъпването на валутатата се е отразила на износа. Вносът на Китай надхвърли износа с 1.02 млрд. долара за периода януари-март, което беше първият тримесечен търговски дефицит на страната от седем години.
Индексът Big Mac, който се изготвя от сп. The Economist използва теорията на покупателната способност, или идеята, че определена сума долари трябва да купува едно и също количество във всички страни. С времето обменните курсове трябва да се движат към ниво, което изравнява цената на идентична кошница от стоки и услуги. „Кошницата" на списанието сравнява цените на хамбургера Big Mac, който се прави в около 120 страни.
От McDonald's обявиха, че в четвъртък са вдигнали цените си в Хонконг средно с 2%, което би трябвало да отрази по-високото заплащане. Веригата не е повишавала цените в заведенията си в Китай през тази година.