През периода 2006 - 2010 г. броят и делът на населението между 25-64 години с висше и средно образование значително се е увеличил, докато този на хората с основно и по-ниско образование намалява, отчита националната статистика.

Подобряване на образователното равнище на населението е една от основните цели на общоевропейската стратегия Европа 2020.

Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.9% през 2006 г. на 23.2% през 2010 г., или с 1.3 процентни пункта, а на тези със средно образование се увеличава от 52.5 на 56.2%, или с 3.7 процентни пункта.

Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява с 5.0 процентни пункта - от 25.6 на 20.6%. Това означава, че понастоящем 79.4% от населението в най-активната възраст за трудова дейност (25 - 64 г.) е със средно или висше образование.

Средният брой деца в една детска градина за страната е 104

През учебната 2010/2011 г. броят на самостоятелните детски градини с директор е 2 138, или със 124 по-малко в сравнение с 2009/2010 учебна година, като основно намаляват детските градини в селата. Броят на децата, настанени в детските градини за учебната 2010/2011 г., е 223.2 хил., което е с 16.4 хил., или с 8.0% повече от броя им през 2006/2007 г. и с 2.5% повече в сравнение с предходната година.

Средният брой деца в една детска градина за страната е 104, като за градовете този среден брой е значително по-голям - 150, а за селата - 52. Алтернатива за една много малка част от родителите са частните детски градини. През 2010/2011 учебна година в страната функционират 49 лицензирани частни детски градини, посещавани от 1 784 деца, представляващи като относителен дял едва 0.8% от общия брой на децата в детските градини.

Намалява броят на учениците и училищата

В началото на учебната 2010/2011 г. учебни занятия се водят в 2 096 общообразователни училища. В сравнение с предходната учебна година поради закриване или преобразуване общият брой на общообразователните училища намалява с 25.

През учебната 2010/2011 г. броят на учениците във всички видове общообразователни училища е 615.6 хил., от които 111.5 хил. в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на учениците в общото образование намалява с 11.6 хил., или с 1.9%.

Учителите (вкл. директорите и помощник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища през учебната 2010/2011 г. са 47.2 хил., или с 1.1 хил. по-малко в сравнение с предходната година. Учителите са високообразовани - 90.9% имат завършена образователно-квалификационна степен „бакалавър" или „магистър", а 8.6% са завършили образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър" или еквивалентна в миналото степен. В учителската професия преобладават жените - 84.6% от общия брой на учителите.

На една паралелка в дневните общообразователни училища се падат средно по 22 ученици.

Към 1.10.2010 г. в страната има 68 функциониращи частни общообразователни училища, но в тях учат едва 1% от учениците.

Ранното чуждоезиково обучение все повече навлиза в началния етап на основното образование. Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I - IV), е 83.4%. Най-голям е делът на изучаващите английски език - 87.6% от тези, които изучават чужди езици.

В професионалното образование преобладават момчетата, които са 61.0% от общия брой на учениците. Най-висок е относителният дял на учениците, изучаващи специалности в област „Технически науки и технически професии" , на второ място се нареждат учениците, изучаващи икономически специалности в област „Стопански науки и администрация".

Сред студентите най-търсени са икономическите специалности

Общият брой на студентите в България през учебната 2010/2011 г. възлиза на 285.3 хил., което е с 26.6 хил., или с 10.3% повече в сравнение с учебната 2006/2007 година. В структурата на студентите по области на образованието най-висок относителен дял заемат обучаващите се по специалности в област „Стопански науки и администрация" - 40.3%, следван от този на студентите в област „Науки за обществото и човешкото поведение" - 17.8%, и „Спорт, туризъм и хотелиерство" - 13.4%.