Да заповяда клиент „Y"
Улисан в купища проблеми, днес човек е склонен да не гледа напред в бъдещето. Не такава е ситуацията при банковите служители, които вече преформулират философията си на банкиране, за да могат да отговорят на нуждите на поколението, известно на света като „Поколение Y". Става дума за родените през 80-те и 90-те години на миналия век.
Цветанка Минчева, заместник директор „Банкиране на дребно" и директор „Алтернативни канали" в УниКредит Булбанк, представи днес някои интересни факти за потребностите на банковия клиент от ново поколение, който е обект на сериозни научни изследвания. Резултатите от тези проучвания и познания вероятно ще доведат до революционни промени в модела на банкиране.
Проучвания показват, че клиентът „Y" има три основни изисквания в отношенията си с банките и това са времето, мобилността и информацията. Той иска да има достъп до сметката си от всяко кътче на Земята и да губи минимум време при управлението на финансите. За него самообслужването е важен принцип.
Предизвикателство пред банковите служители ще бъде и фактът, че клиентът на бъдещето е по-малко лоялен към конкретна финансова институция. Това ще рече, че той е ориентиран към условията, а не към марката. Банкерите не бива да забравят също, че условията и наличната информация трябва да са поднесени на разбираем език. Важно е да имат и едно на ум, че клиентът „Y" не се нуждае от „продавач" на банкови услуги, а иска банков консултант, който да му дава ценни съвети. В негово лице той ще търси подкрепа за справяне с нарастващата сложност на живота.
За клиента от ново поколение идеалната банка изглежда горе-долу така: предлага най-ниски цени, има задоволително обслужване и не на последно място, е достъпна онлайн.
Новото поколение поставя и редица предизвикателства пред облика на банковите филиали, които за клиент „Y" днес те изглеждат като „тясно, неудобно помещение за продажби, претъпкано с излишна и объркваща информация". Това са част от изводите от проучване към февруари 2011 година, по поръчение на УниКредит.
Цветанка Минчева цитира данни от друго проучване за степента на проникване на интернет банкирането в България, ЮИЕ и ЦИЕ. Видно от него едва 4% от банковите клиенти в страната ни ползват интернет банкиране, при 30 на сто в ЦИЕ. За разлика от индивидуалните клиенти, бизнесът в България е по-активен, като процентът тук е 18, при 31% за ЮИЕ и 50% за ЦИЕ.
От банката отчитат също така тенденция за намаляване на транзакциите, наредени на гише, спрямо тези, които са извършени през алтернативни канали. Така, например, тегленията на гише са 25%, при 75% през АТМ. За разлика от тях, 75% от преводите се нареждат на хартия, срещу 25% през интернет. Депозирането на средства в страната ни към момента е на 100% на гише, но тепърва предстоят промени в тази сфера, с появата на банкомати, през които ще могат да се правят вноски.
Цветанка Минчева е убедена, че макар Българя да изостава по някои показатели от средните за ЮИЕ и ЦИЕ нива, то тя няма да остане изолирана от предстоящите процеси на трансформация на разбирането ни за банкиране. Още повече, че банките са изправени пред растящата конкуренция в лицето на мобилни оператори, големите търговски вериги на дребно и гишетата за плащане на сметки и други.
И за да отговорят на новите условия, банките трябва да предприемат рискови инвестиции в технологии, за които няма гаранции, че ще се наложат на пазара.