Бумът на смартфоните се посреща със смесени чувства от технологичните компании. От една страна устройствата увеличават продажбата на планове за пренос на данни, но от друга страна заплашват да убият друг източник на приходи за компаниите - sms-ите.

Много приложения за смартфони осигуряват безплатни sms-и, което позволявана клиентите да изпращат съобщения без да плащат допълнителни за това. Тоест тези, които си свалят приложения, като GroupMe, Google Voice, Disco, Beluga, Kik и WhatsApp надхитряват компаниите.

Със самите телефони вече вървят и услуги за безплатни sms-и. Research In Motion предлага BlackBerry Messenger, който позволява на клиентите с BlackBerry да си изпращат sms-и един на друг, извън месечните им планове. Apple планира да предложи подобна услуга за потребителите на iPhone.

Verizon Wireless слага Skype на всеки смартфон. Skype купи GroupMe тази неделя в сделка за 80 млн. долара. Тъй като Microsoft планира да купи Skype в следващите месеци, има вероятност услугата да се появи на всяко устройство с Windows Phone.

Дори Facebook влезе в играта миналата седмица като въведе услуга за безплатни съобщения към телефони.

Това заплашва приходите от sms- и на компаниите, които се изчисляват на около 9 млрд. долара в САЩ за миналата година.

Изпращането на sms-и и без друго намалява в последните години, като най-вече се забелязва в последните месеци, се казва в анализ на UBS.

Компаниите в САЩ като Verizon, AT&T и Sprint предлагат месечни планове на цена 20 долара на месец при неограничени съобщения или други при цена 20 цента за един sms. Изследвания показват, че приходите от sms-и съставляват около 11% от сметката на средностатистическия потребител в САЩ и могат да достигнат до 25% от приходите на компанията за клиент.

Възможно е мобилните оператори да задължат потребителите си със смартфони да плащат за планове със sms-и, така както плащат за планове за пренос на данни. Възможно е те да поставят услугата в един пакет с гласовите услуги, смятат анализатори. При всички случаи, мобилните оператори ще търсят начин да таксуват клиентите си за съобщенията, смятат от UBS.