ИКЕА идва
Над 10 000 души се чакат в деня на откриването на първия магазин на ИКЕА в София, който се намира на Околовръстния път - на разклона за Бистрица. Това ще стане утре точно в 10 часа.
За да могат повече хора да стигнат безпроблемно до магазина, автобусите по линия 111 ще се движат през 4 минути. Повече коли ще има и по линиите с номера 69, 70, 122 и 123.
Според управителя на ИКЕА в България Тео Муратидис компанията е създала добра организация за откриването. Магазинът разполага с паркинг за общо 1200 коли и има готовност да обработва по 1500 коли на час. Надяваме се да няма хаос, каза Муратидис.
Промоции в деня на откриването няма да има, но през годината се предвиждат намаления на някои продукти.
В България шведската верига за аксесоари и мебели за дома влиза по силата на франчайзингов договор с гръцката "Хаус маркет", член на групата от компании "Фурлис". Според анализатори идването й у нас е доказателство, че вече има средна класа.
В магазина на ИКЕА в София клиентите могат да намерят 7500 продукта за дома. 3500 от тях са включени в каталога на компанията, който се разпространява безплатно в София, Перник, Пазарджик, Пловдив и Кюстендил. От началото на септември е качен и в интернет. Така всеки може да направи предварително своя избор. Няма нужда от бързане. Всяка цена в каталога е в сила в продължение на една година - от 15 август 2011 до 15 август 2012 г.
"Това са максималните цени, но не и минималните, което означава, че може да бъдат намалявани според ситуацията на пазара", увери Тео Муратидис.
Сред топ офертите са елегантен стол от ратан за 49 лв. За сравнение българските камашитени варианти са по около 60 лв.
На много изгодна цена е помощна масичка за 9.99 лв., поларно одеяло за 7.99 лв. и масичка за компютър за 49 лв. Някои цени са върху жълт фон - това са изключително изгодните предложения, обясниха консултантите.
В магазините на ИКЕА пазарувате сами
Избирате стоката си в мебелния салон, където можете да я разгледате. След това записвате артикула с неговия номер и цена върху специална фирмена бланка и се отправяте към залата за самообслужване или залата за аксесоари. Оттам си получавате покупката. Стоките са опаковани в плоски кашони и са лесни за пренасяне.
Най-скъпите дивани не трябва да се сглобяват. Получават се, след като бъдат платени на касата.
Компанията не осигурява безплатен транспорт до дома, сглобяването всеки ще си го прави сам, но то е лесно и става за минути, уверяват от фирмата.
Според правилата на ИКЕА всяка стока може да бъде върната в рамките на 40 дни, ако не е използвана. Пари се връщат само ако тя е в оригиналната си опаковка. Ако целостта й е нарушена, ще получите ваучер, срещу който можете да купите друга стока. Не се приемат обратно разопакован текстил, растения, батерии и електрически крушки, както и продукти от зоната за намалени стоки.
"Явор": Казваме им добре дошли
ИКЕА има практика при изграждането на търговски паркове да кани близо до своите магазини местни мебелни фирми, които допълват възможностите на потребителя за избор и създават т. нар. синергиен ефект. В България са се спрели на "Явор", съобщи управителят на българската мебелна верига Благо Солов.
Следващият магазин на компанията ще е непосредствено до ИКЕА в новостроящия се "София ринг мол". Двата обекта ще са практически свързани с топла връзка и движението на клиентите между тях ще е максимално облекчено.
"Много мебелни компании в България се опитват да копират ИКЕА, а ние искаме да бъдем себе си. Логиката ни е проста, но вярна,и се прилага както при храната, така и в обзавеждането. Някой ще опита шведските кюфтета с конфитюр, а друг ще предпочете български с гарнитура от салата. Същото е и с мебелите", смята Благо Солов. Неговият принцип е, че за да успееш, трябва да си различен. В "Явор" може да се пазарува на изплащане за 1 г. без първоначална вноска. Предлага се безплатен транспорт на всяка покупка над 299 лв. в градовете, в които веригата има търговски обекти. Веригата предлага и карти за отстъпки за клиентите си.
Етажерката "Били" мери валутите
Подобно на индекса "Биг Мак", с който сп. "Икономист" изчислява курса на валутите на различните държави спрямо долара на база на покупателната способност, агенция "Блумбърг" използва за своя индекс "Били" базовата версия на едноименната етажерка за книги на ИКЕА. У нас тя се продава за 79 лв. при средна цена в 39 държави от 62.49 долара (89.37 лв.).
"Били" е най-евтина в Холандия - 42.82 долара (61.23 лв.), но в Доминиканската република и в Израел плащат за нея съответно 111.54 долара (159.50 лв.) и 96.87 долара (138.52 лв.).
Над 50% от продукцията на фабриките ни е износ
Мебелният бранш е раздвоен в оценките за идването на ИКЕА в България. Фирмите, работили за шведската компания, смятат, че това може да бъде шанс за много производители, тъй като ще им помогне да излязат на чужди пазари. Правят се сравнения с хипермаркетите за бързооборотни стоки, благодарение на които някои гаражни търговци днес са водещи фирми в производството на безалкохолни напитки, млечни продукти и консерви.
Други обаче смятат, че откриването на голям магазин на ИКЕА в София ще се отрази зле най-вече на фабриките в столицата и района. Столичани ще купуват от ИКЕА вместо от тях.
"ИКЕА не бива да се демонизира. Говореше се, че стъпването на веригата у нас ще разгроми с гръм и трясък всичко по пътя си. Но подобни страхове не са градивни и не водят до нищо добро", коментира Стефан Ганев, изп. директор на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост.
Той посочи, че безспорно веригата ще отнеме част от клиентите на българските фирми. Но хубавото е, че с идването на шведите има шанс да се въведат модерни търговски практики. "Може да очакваме, че навлизането на големи играчи на българския пазар ще помогне за налагането на по-ясни правила на пазара и ще ограничи дела на сивата икономика", каза Ганев.
По данни на камарата около 4500 фирми у нас са вписали в предмета си на дейност производство на мебели, но реално едва ли повече от 1000 действително работят. Камарата има 240 членове и те са сред водещите предприятия в страната. Извън тях има още поне 10-15 силни фирми.
Над 50 на сто от производството на нашите мебелни фабрики се изнася и всичко отива за пазарите в Западна Европа. За чужбина работят по-добре тези, които правят мебели от масив. Това са предимно столове и маси от бук, които се байцват в различни цветове, за да имитират по-скъпи видове дървесина. По думите на експертите от камарата всеки си е намерил добре нишата и пазара, някои работят с чужди дизайнери или по поръчка. В България се произвежда и качествено обзавеждане за офиси. Имаме и много добри фирми в производството на мека мебел.От камарата съобщиха още, че в момента на мебелите с доказан български произход се полагат етикети . Те гарантират, че стоката е произведена по законен начин и е българска, а не е нелоялен внос. Сега на българския пазар се предлагат най-много мебели от Полша и Китай.
По думите на Стефан Ганев кризата се отразява най-тежко на предприятията, които работят само за вътрешния пазара. При тях спадът достига 50-60% спрямо 2008 г.
" Бумът в строителството разглези голяма част от мебелните ни предприятия. Те свикнаха, че всичко, което пуснат, ще намери клиенти. Сега трябва да търсят нови пътища за оцеляване на вътрешния пазар, където потреблението е изключително свито", посочи Стефан Ганев.
Според него проблемът е, че достъпът и на добрите фирми до европари е затруднен, тъй като отрасълът не е сред приоритетните по оперативна програма "Конкурентоспособност" на икономическото министерство.
Наша фирма прави тръбна мебел за шведите
Една от причините за разширяването на производството на ловешката фирма ИГ НИКРОМ е работата й за ИКЕА, твърди Емил Брънеков, мениджър по логистика на компанията.
От години част от продукцията на предприятието е за шведската верига, а навлизането й в България само ще даде нов тласък както на родното производство на мебели, така и на търговията с тях, допълва Брънеков в отговор на въпроса дали ИКЕА е заплаха за мебелния бизнес в България.
ИГ НИКРОМ е сред водещите еврогиганти в производството на мебели от метал. Общата производствена площ на компанията е над 98 000 кв. м. През 2009 г. тя купи италианската фирма за висококачествени мебели Emmei и регистрира нова търговска марка F2 - Form and Function.
Сред основните външни клиенти на дружеството са утвърдени фирми като ИКЕА - Швеция, "Калигарис" - Италия, "Оливо Годеаси" - Италия, които имат развити търговски мрежи в цял свят. ИГ НИКРОМ си партнира и с компании от Австрия, Германия, Испания, Гърция, Франция и др.
Наскоро в Ловеч компанията официално откри своя първи шоурум под новата си търговска марка.
Целта ни е да предложим на българския потребител качество, високо пакетно обслужване и нови услуги, каза Емил Брънеков. Като начало F2 стартира с три продуктови гами - мебели за дома, мебели за офиса и мебели за обществения сектор, заведения и ресторанти.
Съревнованието е нещо добро
"Откриването на магазин на ИКЕА в България не ни притеснява, защото конкуренцията не е лошо нещо", категорична е Мария Стоянова, управител на фирма "Тедива" в Добрич. Предприятието е едно от водещите в производството на мека мебел у нас. Продукцията на "Тедива" се предлага в 80 магазина в страната, изнася се и за Германия, Холандия и Румъния.
По думите на Стоянова ИКЕА се стреми да предлага качествени мебели, но масови.
"Нашата услуга е съвсем различна. Мебелите ни се проектират от дизайнер", сподели управителката на фирмата. Тя обясни, че в по-евтините български магазини се предлагат главно полски стоки, докато ИКЕА навлиза с един по-модерен, скандинавски стил. "Разчитам, че това ще промени и стила на българина - да търси европейското, актуалното, с по-малко кич", смята Стоянова.
Според нея финансовата криза се отразява и на мебелния бранш. Хората купуват по-малко и по-трудно, обмислят по-дълго покупката. Затова много от производителите на мебели са се ориентирали към износ.
Източник: в. Труд