Булстрад ще върне първенството си по пазарен дял в общото застраховане, както и на застрахователния пазар като цяло, след вливането на Български имоти. Застрахователят вече излиза на печалба и ще се стреми да свежда автомобилното застраховане до 60% от портфейла си. Това обясни пред финансови журналисти Румен Янчев, Изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Булстрад.

От VIG очакват синергийни ефекти от вливането

Булстрад Виена Иншурънс Груп и Български имоти държат обощо 15.4% дял от българското застраховане и 16.3% от общото застраховане към края на първото полугодие на 2011 г. Групата е активна и на животозастрахователния пазар, където Булстрад Живот заема четвъртия по големина дял от 10.5%.

От Vienna Insurance Group (VIG) очакват вливането да има синергиен ефект във всяко отношение, както при финансите, така и при пазарното позициониране и човешките ресурси. То ще освободи допълнителен финансов и човешки ресурс, който ще може да се фокусира върху управлението на една, вместо на две компании, заяви Янчев.

„С вливането на Български имоти в Булстрад Виена Иншурънс Груп ще се постигне компактно и силно оприсъствие на българския пазар. Така ние ще увеличим нашата ефективност, като използваме синергийния ефект при генериране на печалбата. Водещата ни позиция ще се засили с обединяване на дистрибуционните и продажбени канали. Тези усилия се фокусират главно във възможно най-доброто обслужване на нашите клиенти", коментира д-р Гюнтер Гайер, генерален директор на Vienna Insurance Group.

Очаква се вливането да приключи през първата половина на 2012 г.

„Може да се каже, че 85% от работата по обединението вече сме я свършили", каза Янчев. Около 13 човека са на позиции и в двете дружества. По този начин още от миналата година са обединени отделите по маркетинг, реклама, вътрешен одит, човешките ресурси, правния отдел, както и висшия мениджмънт. Ликвидационната дейност също е обединена и изнесена в трето дружество от структурата на групата - VIG Services. То извършва първичната и същинската ликвидация, а в Булстрад и Български имоти се разглеждат само случаите, които са стигнали до съда. Това е довело до чувствително намаление на средния разход за една щета и на разноските за персонал.

„Продажбите напрактика са единственото нещо което не е общо за двата застрахователя", каза още Янчев.

Идея за сливането на двете дружества е имало още през 2007 г., след като VIG придоби мажоритарния пакет от Булстрад, но тогава стратегията на групата е била да поддържа многообразието от търговски марки, както прави и в другите страни. Това решение е било преразгледано заради проблемите, до които доведе кризата и след внимателен анализ на очакваните ефект VIG е взела решение за вливането. При анализа са взети предвид и отношенията с клиентите и партньорите, както и тези с персонала и очаквания психологически ефект, според Янчев.

Златно правило е, че 20% от агентите правят 80% от бизнеса. Ние ще направим всичко възможно за да запазим най-добрите си агенти, тяхната мотивация и да дадем по-добри възможности, за да не станем жертва на събудения от вливането апетит за кадри от страна на конкуренцията.

Булстрад излиза на печалба, цели 60% дял на автомобилните застраховки в портфейла

Булстрад би трябвало да се е върнал към положителен финансов резултат към края на септември тази година, заяви Янчев. Това още не е факт за Български имоти обаче.

17 различни мерки са били предприети в Булстрад за подобряването на финансовите резултати и всички те са били по посока на автомобилното застраховане.

Около 70% от загубите например са били свързани с щетите по ГО, причинени от тежкотоварни автомобили. В резултат на актюерските изчисления обаче тарифата по тези полици е скочила в пъти. Мярката е доведе до отлив на част от клиентите заедно с други застраховки, които справили в Булстрад, но въпреки тя беше неизбежна, коментира Янчев.

Още през април в Булстрад са ликвидирали за себе си и проблема с румънските граждани, които карат коли с българска регистрация. Дружеството се е разпоредило до брокерите и агентите да не сключват застраховки за такива автомобили и освен това е прекратило близо 1 000 застраховки, след като е издирило собствениците. Договорът за покупко-продажба дава законно основание за прекратяване на застраховката, обясни Янчев. С по-високи тарифи в пограничните райони от Булстрат се опитват да противодействат на този проблем по гръцката граница.

Янчев заяви, че компанията ще се стреми да запази съотношението от 60% автомобилни и 40% други застраховки в портфейла си. Понастоящем това съотношение е 63% към 37% в Булстрад, но в Български имоти автомобилните застраховки са 88%.

Зад отрицателните финансови резултати стои застраховка Гражданска отговорност. Малко са дружествата, които си даваха сметка, че осовобождаването на пътуванията ще доведе до такъв ръст в щетите по Гражданска отговорност, според Янчев. Има страни като Италия, Гърция и Испания например, където има повече застрахователни събития, отколкото в някои големи Български градове.

Миналогодишните загуби обаче доведоха до незабавна реакция от страна на VIG и капиталът на двете дружества беше увеличен, с което ефектът от тях беше заличен на този етап, каза още Янчев.

Vienna Insurance Group е със седалище във Виена. Освен на основния си пазар Австрия, групата оперира със собствени дружества или клонове още 23 страни, повечето от Централна и Източна Европа.Компанията има рейтинг А+ от Standard & Poor's (със стабилна перспектива) и заема най-доброто място в индекса АТХ на Виенската фондова борса. В България VIG е представена от пет компании - Булстрад ВИГ, Български имоти, Булстрад Живот, Булстрад Здраве и VIG Services.