Как ще пазаруваме през 2012 година?
Как ще се промени потреблението, начинът по който купуваме и продаваме през 2012 година? От Trendwatching представят най-важните тенденции около консуматорското общество през 2012 година:
Кредитните карти са демоде – ще плащаме все повече чрез телефон
Още от 2011 година компаниите предприеха още една стъпка кум общество без пари – чрез въвеждане на мобилни плащания. Такива системи вече стартираха Google, PayPal, Deutsche Bahn и други.
Червени килими пред китайския потребител
През 2012 година бизнесите по света ще засипят китайските потребители и посетители с още повече лукс и специални предложения.
Китай е новият император и по цял свят изоставащи компании, западащи нации и дори разорени валутни фондове се обръщат към китайците.
Малко статистика:
Китайците пътуват в чужбина повече от американците. Очаква се, че до 2020 година броят на пътуванията им извън Китай ще нарасне до 100 милиона.
През юли 2011 г. хотел Hilton въведе специална програма за китайски гости в 30 хотела по света. Тя включваше обслужване от служители говорещи китайски, китайски чай в стаята, китайски ТВ програми, писмо за добре дошли на китайски, както и китайски храни в закуската.
Прословутият магазин Harrods тази година нае 70 души говорещи китайски. В парижкия Printemps пък направиха специален вход за китайци и карта на магазина на китайски.
Австралия отдели 30 млн. долара за 3-годишен проект, който да направи страната пи-привлекателна за китайски туристи. Страната се рекламира в 13 китайски града.
Годината на „специалните оферти“
Търсенето на специални оферти вече се е превърнало в хоби и дори начин на живот на мнозина.
Не става въпрос само за спестяване на пари, а и за тръпката и задоволството от това, че си „уцелил далавера“.
Най-популярни ще бъдат офертите от типа „по-голямо количество за по-малко пари“ и предлагането на оферти в социални мрежи.
В апогея си ще бъдат сайтовете за групово пазаруване, както и тези, предлагащи „намиране“ на по-изгодна оферта.
За потребителите в дъното
Все повече ще харчат и хората на дъното на потребителската пирамидата – тези, които живеят в градове, но имат ниски доходи, тези, които живеят в села, дори хора, които са неграмотни.
В САЩ вече се тестват банкомати, направени специално за хора, които не могат да четат.
PepsiCo India направи два нови продукта (напитка и закуска) за по-бедните си клиенти в селските райони.
Crowd-sourcing и idle-sourcing
През 2011 crowd-sourcing услугите (тези, при които информацията идва от потребители, които доброволно сътрудничат, като подаване на информация за това, къде има задръствания например) бе в разгара си. През 2012 г. компаниите ще се насочат към същото, но ще направят така, че сътрудничеството да става все по-лесно, или т. нар. Idle-sourcing.
Компаниите ще признават грешките си
Хората стават все по-критични към корпорациите и на мода ще бъдат бизнеси, които се държат човешки и не се притесняват да признаят грешките си публично.
Пример: през юли тази година веригата пицарии Domino's започна промоционална компания в Ню Йорк. Тя нае едно от огромните рекламни табла на Таймс Скуеър и пускаше в реално време отзиви за от Twitter – и добри, и лоши.
Екраните е бъдат навсякъде
През 2012 година екраните ще са все по-голяма част от нашия живот.
Отдавна сме свикнали с екрана на пътечката за бягане, на който можем да гледаме телевизия. В Англия супермаркетите Sainsbury и Sky TV слагат екрани на количките в супермаркета - ще можете да гледате ТВ, докато пазарувате.
В Южна Африка веригата 8ta сложи екрани на витрините си, чрез които хората могат да разглеждат стоките през деня и нощта.
В Китай веригата ресторанти Hao Di Lao слага екрани по масите, за да могат гостите да се свържат с приятели и роднини и да „обядват заедно с тях виртуално“.
Децата са дотолкова свикнали с екраните и тъч-скрийн технологията. Един от хитовете в YouTube е бебе, което разглежда списание и се опитва да командва картинките като тъч-скрийн.
Ще купуваме все повече неща на старо
Но не защото искаме да спестим пари. Всичко вече се предлага на старо – от дрехи до техника. Причината обаче е, че ужасно много неща се изхвърлят, докато са си съвсем наред, само защото собственикът е решил да си купи новия модел.
Компаниите насърчават това – Levi's в Сингапур предлага 50% отстъпка за всеки, който донесе старите си дънки и си купи нови. Потребителят си мисли, че печели като се отървава от старите си дънки, но всъщност те го карат да си купи нови без да има реална нужда от тях.
Мигновена визуализация
Хората харесват point and know-подхода – виждат нещо на екрана, кликват и се отваря информация за него, снимки от всички ъгли и така нататък.
Новите технологии ще бъдат точно такива – визуализацията трябва да става веднага, информацията да идва с един клик.
Google goggles дава възможност на хората да търсят с помощта на снимка, която са направили. Ако снимате баркода на продукт, ще получите всякаква възможна информация за него. Търсене чрез разпознаване на образ предлага и Amazon Flow.
Все по-популярни са приложения като:
weBird – записвате с телефона си песен на птица, пускате я в търсачката и получавате подробна информация за птицата.
Shazam – разпознава песни.
Pittpatt – разпознава лица от снимки и видеа за по-малко от 60 секунди. Сравнява лица, които сте въвели със снимки от Facebook, снимки от google и др.
Рециклиращите компании
На мода ще бъдат компании, които ще изземат обратното използваните свои продукти и ще ги рециклират или ще помагат за това.
ЕП вече прие по-строги мерки за изхвърлените електрически уреди, като задължава всяка държава да събира по 4 кг подобни отпадъци на глава от населението до 2012 година и да рециклира 85% от изхвърлената електроника до 2016 година.
Ще ходим на лекар по-малко
Тенденцията DIY (do it yourself – от англ. направи си сам) е популярна от години. След като по летищата вече има гишета, където се чекираме сами, идва ред и на DIY доктора.
Благодарение на нова електроника вече ще можем да правим много неща сами и няма да се налага да ходим за тях при лекар или сестра.
Хит са електронни приложения за телефони, които тестват слуха ви, които ви измерват кръвното и изпращат данните директно на личния ви лекар, приложения, които снимат и наблюдават развитието на бенки и други участъци от кожата.
Lifelens е приложение за смартфон, което диагностицира малария, чрез анализ на една капка кръв.
Следвайте ни във Фейсбук