Десетилетия наред De Beers беше водещото име в света на диамантите, пише Business Insider.

Благодарение на запасите си от необработени диаманти, незабравими маркетингови схеми и дори преговори с чужди правителства за техните диаманти De Beers, която е собственост на фамилията Опенхаймер от 20-те години на миналия век, се превръща в най-значимото име в една от най-доходоносните индустрии в продължение на почти век.

Наскоро обаче стана ясно, че фамилията Опенайхмер продава дела си в De Beers на компанията Anglo American. Нека видим историята на възхода и падението на този монопол за милиарди долари, който смазваше конкуренцията и изпадналите във финансови затруднения правителства от 10 век насам.

Диамантите стават символ на любовта благодарение на De Beers, което е логично, тъй като самата De Beers става това, което е днес заради една любовна история – любовта към парите.

В началото търговия с диаманти е имало основно в Индия и Бразилия. С откриването на диаманти в Южна Африка търговията незабавно се разраства и става много по-малко печеливша.

До средата на 19 век диамантите са рядкост и могат да бъдат видени само на ръката на някой монарх. Диамантената треска, която започва в Южна Африка във втората половина на 19 век обаче, наводнява залива с диаманти, което- както всеки добър бизнесмен знае, убива търсенето.

Тогава има явна нужда от находчивост и реклама, за да бъде запазена репутацията на диамантите като нещо ценно и търсено и тук на преден план излиза De Beers.

Историята на De Beers започва с родения в Англия бизнесмен Сесил Роудс, който навлиза в диамантения бизнес в Южна Африка, като дава водни помпи под наем на миньори преди сам да закупи диамантени полета.

Роудс усеща, че е навлязъл в неразработен пазар и купува диамантени полета, между които и поле, собственост на два братя на име "de Beer." През 1880 г. той създава De Beers Mining Company.

Тенденцията в добива на диаманти е съдружието с по-малки групи, за да се сформират по-големи. Така само за няколко години De Beers става собственик на практика на всички диамантени мини в Южна Африка.

През 1888 г. е създадена De Beers Consolidated Mines Ltd., която на практика държи монопола над целия добив и разпространението на диаманти от Южна Африка

De Beers приема много форми по цял свят, докато влиянието й в диамантената търговия се разраства. За да контролира предлагането, а оттам и цените, Роудс създава разпространителски подразделения чрез "Диамантения синдикат," в това число "The Diamond Trading Company" в Лондон и "The Syndicate" в Израел.

Притежателите на права за добив на диаманти и доставчиците обединяват усилията си с De Beers, защото техните интереси са същите – създаване на недостиг на диаманти и последващи високи цени. И докато други суровини отчитат колебания в цените през годините, цените на диамантите нарастват постоянно след Голямата депресия.

Роудс умира през 1902 г., но дотогава De Beers контролира 90% от добива и разпространението на диаманти в света, но впоследствие Ърнест Опенхаймер превръща компанията в империя

Опенхаймер, който е конкурентен производител на диаманти и има собствена компания (Anglo American Corporation), на практика успява да купи мястото си в борда на директорите на De Beers през годините. До 1927 г., той е председател на борда на директорите.

Под ръководството на Опенхаймер De Beers сключва ексклузивни договори с доставчици и купувачи, което на практика изключва възможността човек да заобиколи De Beers в търговията с диаманти.

Структурата на бизнеса остава същата през по-голяма част от 20 век – подразделение на De Beers купува диамантите. De Beers определя количеството диаманти, които искат да продадат и на каква цена, за цялата година. Всеки производител ще получи дял от общата продукция, а купувачите вземат диамантите си и ги препродават на места като Антверпен и Ню Йорк.

Световният спад в цените на диамантите през 30-те години на миналия век принуждава фамилията Опенхаймер да стартира популярната си маркетингова кампания "Диамантите са вечни."

Синът на Ърнест, Хенри, пътува до Ню Йорк през 1938 г., където се среща с рекламната агенция N. W. Ayer. САЩ е смятан за следващия голям пазар на диаманти и по тази причина е измислен много ефективен план за продажбата на диаманти на американците – да бъдат убедени, че диамантите са равни на любов.

Чрез реклама мъжете биват убеждавани, че големината на камъка в годежния пръстен показва колко много обичат своята годеница. В относително по-новите филми звездите носят диаманти. Най-ефективната реклама обаче е през 1947 г. със създаването на репликата "Диамантите са вечни." Това впоследствие става и официалното мото на компанията.

В резултат на тези рекламни кампании броят на булките, които получават годежни пръстени в САЩ, нараства значително.

De Beers създава нови международни пазари, използвайки подобни рекламни стратегии в страни като Германия и Бразилия

След като покорява САЩ до 60-те години на миналия век, De Beers насочва поглед към нови територии.

В Япония никога преди това не е имало традиция за романтични сватби, което прави диамантите трудни за продаване. Дори до 1959 г. в страната не се позволява внос на диаманти от следвоенното правителство. Чрез хитра реклама и представянето на диамантите като символ на модерния Запад, или начин за откъсване от традиционните японски норми, De Beers успява да изгради индустрия за милиард долара годишно в страната.

До 1981 г., почти 60% от японските булки носят диаманти, в сравнение с 5% през 1967 г.

Когато монополът на De Beers е изправен пред заплаха от Съветския съюз, компанията просто изкупува запасите им, за да запази пълен контрол над пазара

Откриването на диаманти в Сибир през 50-те години на миналия век е заплаха за контрола, който De Beers упражнява над предлагането. Вместо да се конкурира с руските диаманти обаче De Beers предлага да изкупи почти всички диаманти, които идват от Сибир, като по този начин насочва всички диаманти в света в "един канал."

Въпреки че руските диаманти са по-малки, използването им във т. нар. "eternity ring" и други малки бижута се оказва много успешно и позволява формиране на доходоносно партньорство между De Beers и СССР.

Създаването на Debswana, смесено дружество между компанията и Ботсвана, дава на африканската страна значителен дял в De Beers

Диамантите на Ботсвана са считани за толкова ценни, че правителството на страната получава 15-процентен дял в De Beers през 1969 г. Цялото производство на необработени диаманти в Ботсуана се извършва от Debswana, което я прави най-големит неправителствен работодател в страната. Сделката все още е в сила и дори се говори, че делът й в De Beers може да бъде увеличен на 25%.

До началото на 21-и век компаниите, произвеждащи диаманти, вече се бунтуват срещу монопола на De Beers, което довежда до промяна в структурата на компанията

През годините има множество "бунтове" срещу картела De Beers в страни като Заир и Израел, които страдат най-много от това, че De Beers пуска запаси диаманти, подобни на тези на съответните страни, и по този начин намалява търсенето.

След тях страни с огромни собствени запаси от диаманти като Русия, Канада и Австралия отказват да сътрудничат на системата с „един канал“ на разпространение.

Тези проблеми, както и проблемите с цените, принуждават De Beers да промени стратегията си. В последното десетилетие De Beers се отдръпва от предлагането на необработени диаманти и контрола над цялата индустрия и се съсредоточава върху популяризирането на собствената си марка диаманти и магазини.

De Beers продължава да отчита печалба и през настоящата година с нарастването на броя на магазините й по цял свят

De Beers отчита 74-процента ръст на печалбата само през първите шест месеца на 2011 г. Броят на магазините й по цял святсе е увеличил от един през 2001 г. до 39 през 2008 г., като 17 от тях са само в Азия.

Въпреки високата печалба и печелившата трансформация, през ноември De Beers освобождава 80-годишната си примка над диамантената индустрия, като продава мажоритарен дял на Anglo American plc

Anglo American, която преди това притежаваше 45%, купува 40-процентния дял на De Beers Groups за 5.1 млрд. долара в брой. Anglo American, която е основана от Опенхаймер, ще поеме контрола над De Beers от същата тази фамилия.

Що се отнася до причините за продажбата, явно никой във фамилията Опенхаймер не иска да продължава да се занимава с диаманти.

Въпреки това империята De Beers продължава напред, като откри третия си магазин в Китай на 14-и декември

Магазинът с площ 55 кв. м. беше открит преди дни в Далиен. Според компанията отварянето на новия магазин се дължи на успеха на другите й два магазина в страната.

Въпреки че хората, които превърнаха De Beers в най-мощният монополист в света, вече нямат участие в нея, самата компания ще продължи да развива бизнес за милиарди долари.