Как тази жена превърна 5 000 долара в 1 милиард?
Тази година Сара Блейкли за първи път влезе в списъка на милиардерите на сп. Форбс, благодарение на нейната компания Spanx.
Компанията продава бельо, наподобяващо чорапогашници и клинове, което е много тясно и ако дамите го носят под роклите си, ще изглеждат по-стегнати и слаби. Сред продуктите са клинове, бикини, спортни сутиени. Американците пощуряха по Spanx, а папараците изловиха дори някои звезди с подаващ се клин Spanx под вечерната им рокля.
Списание Форбс разказва за пътя на Сара Блейкли към класацията на милиардерите.
Понеделник сутрин е и се намираме в конферентната зала на Spanx, започва разказа си „Форбс“. Сара Блейкли излиза и се връща само по сутиен Spanx. Тя се оглежда в огледалото и коментира дали няма сутиенът много да се очертава под дрехите, а CEO-то на компанията Лори Ан Голдман й помага да нагласи презрамките си.
Пред погледа на всички Блейкли сваля сутиена и слага друг.
Компанията Spanx се оценява на 1 милиард долара. Блейкли притежава 100% от нея. Компанията няма нито един долар дълг, никога не е получавала чужди инвестиции и не е дала и 1 долар за реклама!
Блейкли е на 41 години и най-младата жена в списъка на милиардерите в света на сп. Форбс. Тя е част от много елитния клуб на жени милиардерки, които са натрупали сами парите си.
Блейкли е започнала компанията си сама. Днес тя има екип от 125 души. Само 16 от тях са мъже. Компанията продава 200 продукта в 11 500 магазина в 40 държави.
Блейкли с радост позира, облечена само в Spanx, за корицата на своите каталози, които се разпращат всяка година по 9 пъти на 6 милиона потребители.
Тя е омъжена за Джеси Ицлър, ексцентричен 43-годишен бизнесмен. В момента Джеси е наел един бивш морски пехотинец да живее с тях и да му бъде треньор. Това би било по-добрият вариант. Преди това той често наемал рикша, като плащал на водача на рикша допълнително, за да седи като пътник, а самият той я карал до вкъщи вместо фитнес.
Блейкли е израснала в Килъруотър, Флорида. Още от малка имала усет за бизнес. Като дете направила къща на духовете и таксувала другите деца за вход. Често карала приятелките си да й вършат къщната работа като маскирала задачите като състезание.
За първи път се замислила сериозно за живота, когато била на 16 години. Карали колело с нейна приятелка, когато кола премазала другото момиче пред очите й. През същата години родителите й се разделили. Двете й гаджета от гимназията пък загинали в инциденти. Тогава тя започва да слуша мотивационни лекции. Дори отива при директора и предлага лекциите на някои мотивационни оратори да бъдат включени в училищната програма. „По това време бях много досадна. Стигна се до там, че никой не искаше да се вози в моята кола, защото си казваха „О, не. Тя ще ни накара да слушаме онези тъпи мотивационни касети.“
Започва първия си бизнес през 1990 г. Създава забавачка в хотел Хилтън в Клиъруотър, с такса 8 долара на дете за няколко часа. По това време тя е току-що завършила гимназия и няма никакъв опит в бизнеса. Нямала застраховка, нямала нужните квалификации, дори не била завършила курс по първа помощ. Разминавало й се три поредни лета, докато не решила да отнема клиентелата на други хотели. Тогава била изобличена и буквално изгонена от Хилтън.
След като завършила държавен колеж два пъти се явявала на изпитите LSAT, за да учи право, но и двата пъти изкарвала ужасни оценки.
Била много ядосана и отишла в Орландо, където кандидатствала за работа в увеселителния парк Disney World. Оказало се, че е прекалено ниска, за да носи костюм на герой от анимациите. Назначили я да води хората до увеселителното влакче и да им закопчава коланите. Правела това 8 часа на ден. Прекарала там 3 месеца.
Следващата й работа била в Danka – компания, която продава факс машини. Дадоха ми бюро, телефон и 4 района. Трябваше да продам факс машини за 20 000 долара на месец. „Разговарях с клиенти по телефона и отивах да им предлагам факс машините. Често ме гонеха от сградите и ми късаха визитката пред лицето,“ казва тя.
Благодарение на чара си обаче, тя продава доста факс машини и само на 25 става национален инструктор за служители на компанията.
Spanx се появила от неволя. „Мразех униформите в Disney, а знаете ли колко е горещо да разнасяш факс машини във Флорида? Забелязах, че стегнатите чорапогащници ме правят по-слаба, но пък нямаше как да ги нося с отворени обувки. За това започнах да им режа краката. Така пък те се навиваха нагоре. Имах нужда от вид дреха, която не съществуваше.“
На 27 години тя се преместила в Атланта с 5 000 долара и две години планирала как да продава новия вид чорапогащник, докато продавала факс машини от 9 до 5 часа. През това време правила проучвания. Проверила всички патенти за чорапогащници и бельо, проучвала тъканите, пътувала и посещавала фабрики за производство, искала срещи, но навсякъде й отказвали. Покрай факсовете обаче тя била свикнала да я отпращат и не се отказвала. В една фабрика в Шарлот, Северна Каролина, мениджърът й се обадил след 2 седмици. Дъщерите му го убедили, че идеята й не е лоша.
За да спести 3000 долара от адвокати, тя сама си написала патента, като ползвала учебник.
В началото все още работила в Danka и пазела другия бизнес в тайна. Вечер шиела клинове, продавала ги по поръчка. 24 часа в деня била на разположения на телефона, а тогавашното й гадже напуснал работа, за да се занимава с пратките.
Не можела да си позволи да рекламира. За това разчитала на маркетинг и ПР. Казвала на работа, че ще закъснее и ходела на срещи в големи магазини за да демонстрира продукта си. Прибегнала до измама – наредила продуктите си на рафт в Target и ги сложила близо до касите в Neiman. Сложила им цена. Всички в магазините мислели, че някой друг от мениджърите е одобрил новата стока, докато един ден не била разобличена.
Най-големият й пробив обаче е когато започнала да праща мостри на стилистката на Опра Уинфри. В едно шоу от декември 2000 г. Опра обявила, че Spanx е любимия й продукт. Обадиха ми се от Harpo Productions и ме предупредиха да имам предвид, че след като шоуто се излъчи, поръчките на сайта ни ще скочат. Ние обаче нямахме сайт! За две седмици направихме сайт със супер семпъл дизайн. Сканирахме една опаковка за фон и го пуснахме.
Сайтът бе печеливш от първия ден. В първата година поръчките на Spanx са на стойност 4 млн. долара, а във втората на стойност 10 млн. долара. Две седмици преди да се излъчи шоуто, Блейкли напуска Danka.
В следващите две години Блейкли се появява в списания и ТВ програми, където демонстрира продуктите си. През 2002 г. към екипа се присъединява Лори Ан Голдман, която преди това е била директор на звено в Coca-cola, управлявала бизнес в 54 държави.
Блейкли се е преборила с три свои фобии – от височина (има апартамент на 37-ия етаж в Ню Йорк), от летене със самолет (никога не се качва без iPad-а си, на който слуша музика, за да се разсейва) и сценична треска (преди да стане бизнес дама за кратко е била комедиантка).
През 2003 г. участва в риалити шоу на Ричард Брансън. Адвокатите й я молят да не го прави. Заради страха й от височини, продуцентите очакват от нея да изпадне в истерия на първия ден и да се откаже, но тя лети в балон с Брансън, катери се по въже и печели второ място. Брансън казва, че единствената причина да не й даде първото място е, че тя вече е успяла в живота.
Блейкли днес има 6 къщи и се грижи за 2-годишния си син.
За парите си казва, че те не променят човека, а засилват неговия характер „Ако си задник в живота и станеш богат, ще станеш още по-голям задник. Ако си готин човек, ще станеш още по-готин.“