Generali залага много на Азия и ЦИЕ, както и на онлайн застраховането
Основана през 1831 година в Триест, застрахователната компания Generali Group е най-големият животозастраховател в Европа и сред водещите застрахователни компании в Европа и света.
Групата оперира в над 60 страни по света, като над 70% от премийния и приход се реализира от пазарите извън пределите на Италия. За сравнение през 2003-та година малко над 60% от приходите са се реализирали на тези пазари.
Generali е номер едно застраховател на пазари, като Чехия с пазарен дял от 34.6%, Италия със 17.4% пазарен дял и Аржентина с 8.7%. Тя е на второ място на пазари, като Германия с пазарен дял от 9.1%, Франция с 7.2% и Унгария с дял от 15.2%.
Изключително силно се е представял застрахователя през изминалата година в Полша, където премийния й приход нараства с 27% на годишна база.
Компанията се отличава с премиен приход в размер на 69 млрд. евро за изминалата година и над 65 милиона потребителя извън животозастраховането, като за нея работят над 80 000 души.
Най-голям дял в брутните приходи заема Италия – 29.2%, следвана близо от Германия с 24%. На трето по важност място е Франция с 18.9% дял в приходите.
Generali разполага с над 460 млрд. евро активи и 28 милиарда евро в недвижими имоти към края на миналата година, стана ясно на провелото се в Триест общо събрание на акционерите . За сравнение активите извън тези в недвижими имоти през 2006-та година са били в размер на 396.7 млрд. евро.
От общите активи 77.6% са били инвестирани в активи с фиксиран доход, в кеш се държат 7.9%, в акции 5.5%, в недвижими имоти 4.9%, както и в други активи 4%.
Европейската дългова криза и значителните експозиции към гръцки облигации направиха изминалата година изключително трудна за компанията, като от там отчетоха понижение на нетната печалба за изминалата година от 49.7% до 856 милиона евро, на фона на 1.7 млрд. евро година по-рано.
От мениджмънта на компанията предлажиха намаляването на дивидента до 0.20 евро на акция, което представлява 36.4 от нетния консолидиран резултат, на фона на 41.1 от нетния резултат година по-рано, когато девидента е бил в размер на 0.45 евро на акция.
За сравнение най-ниското съотношение на дивидента от общия консолидиране нетен резултат е било в размер на 24.6% през 2008-ма година.
Компанията, която е представена и у нас залага много на развиващите се пазари в ЦИЕ и Азия. В ЦИЕ тя има общо 14 милиона потребителя в 14 страни, като реализира от тях премиен приход в размер на 3.9 млрд. евро.
Въпреки това регионът осигурява все още относително малка част от брутните премии – едва 5.7%.
В Азия компанията оперира в 8 страни, сред които Китай, Индия, Тайланд, Филипини, Япония, Хонк Конг, Индонезия и Виетнам.
Премията от азиатските пазари са се повишили до 10% от общите приходи през 2011-та година, на фона на 5.9% през 2005-та година. В същото време оперативната печалба от тях е нараснала до 655 млн. евро, в сравнение с 126 млн. евро през 2005-та година.
През изминалата година компанията е реализирала 67% от премийния си приход от животозастраховане, което е понижение на това съотношение. Общите премии от сектора са възлезли на 46.39 млрд. евро, в сравнение с 51.1 млрд. евро година по-рано.
Друг сегмент, на който мениджмънта залага сериозно е онлайн застраховането, като в момента тя е лидер по този род застраховки в Европа. Потребителите й вече могат частично да предявяват щети и да задействат процедурата посредством интернет-приложения, като тази услуга вече е достъпна на някои от ключовите запазноевропейски пазари.
Основни акционери в компанията са Mediobanca Group– 13.24%, Bank of Italy – 4.49%, Blackrock Group – 2.84%, B&D Holding – 2.43%, Caltagirone Group – 2.27%, Effeti – 2.21% и др.