Богаташите слизат от луксозните коли
Масово собствениците на луксозни автомобили са принудени да слязат от тях, защото не могат да обслужват лизингите им.
Търговците са категорични, че допреди няколко месеца на пазара е имало много автомобили, които излизат от лизингови компании, тоест върнати, или принудително иззети, заради необслужване на задължението.
Към днешна дата обаче по-голямата част от клиентите са станали по-стриктни и плащат редовно задълженията си към лизинговите компании.
Стриктните обаче са физическите лица, докато фирмите продават масово лизинговите си коли и търсят по-евтини варианти, за да оптимизират разходите си, съобщи bTV.
Пазарът на най-луксозните автомобили е този, които търпи най-големи поражения от кризата. Търговци казват, че скъпа кола се продава, само ако е на изключително изгодна цена. А все повече клиенти са принудени да слязат от луксозните возила.
„Един човек, който е карал кола за 100 хиляди лева, въпреки кризата, той ще слезе на автомобил, който пак ще е такъв клас, но по-стар като години”, казва Юлиан Илиев.
От лизинговите компании също наблюдават тази тенденция. При тях често идват клиенти, които искат или да преструктурират заема, тоест да удължат периода на изплащане и да намалят месечните вноски, или директно да върнат колата и да я сменят с по-евтина, отново на лизинг.
Експертите от този бранш обаче не са съгласни с данните на БНБ, че всеки четвърти лизинг е необслужван.
„В тези влошени експозиции влизат клиенти, които все пак, макар и преструктурирани, продължават да изплащат своите задължения, макар и със затруднения. И ако не в първоначалния срок, то в един допълнително удължен срок с 1-2 години, успяват да изплатят задълженията си”, коментира Димитър Личев.
По-големият проблем с лизинговите автомобили бил не при физическите лица, а при фирмите. Частните клиенти правели всичко възможно да не се стига до принудително взимане на семейната кола.
От автомобилния бранш отчитат като положителен факт, че в момента 70% от клиентите, които идват на оглед, купуват, докато само до преди няколко месеца тенденцията е била точно обратната.
От бранша са щастливи, че въпреки летния период, все още има клиенти. Но истинското раздвижване се очаква наесен.
Може би тогава ще има по-голямо раздвижване на вторичния пазар на автомобили, тъй като е доказано, че през лятото клиентите изпитват най-големи затруднения, за да покриват дълговете си към финансовите институции.