Хуморът в офиса е сериозен бизнес
"Щом някой се смее, значи има енергия в запас" – всеки път, когато шефът произнесе тази закачка, повечето служители реагират с бегла усмивка.
Нещо, което в началото е изглеждало забавно, по-късно може да се окаже изнервящо.
Но като се изключат посредствените шеги на началника, хуморът има своето място в офиса.
В най-добрия случай шеговитото разведряване на обстановката стимулира творчеството, освобождава натрупания стрес и може да помогне за намирането на най-доброто решение в напрегнати ситуации, уверяват германски експерти.
"Шегите действат основно чрез промяна на перспективите", казва Катрин Хансмайер от Германския институт за хумор.
Нелогичното мислене, различните действия и изненадите могат да накарат човек да се разсмее. Ако се приема добре, хуморът вдъхновява работата в екип.
Смехът в офиса също така е отлично средство за хармонична съвместна дейност, посочва bTV.
Не всички шеги в службата обаче са приемливи. Хуморът на работното място трябва да се използва с доза съпричастност.
"Основното правило е обектът на закачката да бъде представен в добра светлина", подчертава Хансмайер. Ако отношенията между колегите са хармонични, сатирата в определени ситуации е допустима.
Някои служители, например, намират за забавно да преувеличават работната етика на колегите си, наричайки ги "офис герои" или "рицари". Ако обектът на шегата е на "същата вълна", подобни закачки са приемливи.
Съществува обаче потенциална опасност с "мръсните" шеги и постоянно "бълване" на шеги, особено ако колегите не се познават достатъчно добре. Хората внимателно трябва да обмислят какво кара околните да се смеят.
Ако имат и най-малкото съмнение, че хуморът им няма да бъде възприет добре, е по-добре да го спестят на колегите си. В противен случай има риск работната атмосфера да се влоши.
Снизходителните забележки могат да поставят служителите в неловко положение, обяснява Катрин Хансмайер. Тя препоръчва сарказмът, подигравките и цинизмът да се използват оскъдно. Обидните забележки са табу.
Едно от основните правила е да не се прекалява с хумора. Как обаче да постъпим, ако работим с колега, който постоянно се забавлява на чужд гръб?
Най-доброто разрешение на проблема е да се разговаря лично със "серийния шегобиец". Ако се запази мълчание, атмосферата може да се нагнети още повече.
А ако човек изтърве неуместна шега? Препоръчително е възможно най-бързо да се извини, отговаря експертът по хумор Маргит Хертлайн.
Като цяло, според познавачите, е по-добре в бизнеса да се въздържаме от шеги. "Да се показват, например, забавни картинки по време на важна презентация е непрофесионално", допълва Хертлайн.
Ако хуморът отсъства от служебния живот няма ли работещите да изпаднат в досадна офис рутина? Всичко зависи от контекста, е отговорът на експертите.
В крайна сметка, не бива да се забравя, че различните хора възприемат една и съща шега по различен начин.