Българите сред най-скептичните потребители
Българите са сред най-изплашените европейски потребители. Индексът на потребителско доверие в страната ни е на нива от 64 пункта, което е по-добър резултат, отколкото в Румъния (60 пункта) и Гърция (46 пункта), сочи изследване на Нилсън.
Потребителите по цял свят все още не са забелязали усилията на правителствата и централните банки за борба с кризата. Глобалният индекс за потребителско доверие е нараснал през третото тримесечие само с един пункт до 92, показват данните на Нилсън.
Следователно доверието на потребителите е по-ниско от средното равнище (100 пункта), което означава, че те се склонни да пестят, а не да харчат, защото се боят от нова вълна на кризата. Забелязва се, че все повече хора са склонни да пестят от разходи за храна, дома и развлечения.
В допитването са участвали над 29 хиляди потребители от 58 страни. Анкетата е проведена от 10 август до 7 септември, съобщи БГНЕС.
Индийците запазват първото си място по оптимизъм. В субконтинента индексът на потребителско доверие остава достатъчно висок – 119 пункта. В първата тройка също така влизат Индонезия (119 пункта) и Филипините (118 пункта).
Останалите оптимисти живеят в Латинска Америка и Азия, включително всички страни от групата БРИК, без Русия. Бразилия и Китай разделят седмо и осмо място в класацията. От европейците само швейцарците са успели да се промъкнат на този "празник" на потребителския живот, заемайки почетното десето място.
Затова пък в последната десетка са се наредили най-изплашените потребители, включително България. Почти всички до една са европейски страни, измъчени от бюджетните икономии и дългове. Единственото изключение прави Южна Корея, където индексът на доверие се е сринал с цели 10 пункта наведнъж.
Американските потребители продължават да бъдат предпазливи на фона на нестабилното възстановяване на щатската икономика, сравнително високото ниво на безработица и недостатъчното увеличение на заплатата. Оптимизмът на американците е нараснал само с 3 пункта, достигайки 90.
С този резултат те изпреварват руснаците, чието потребителско настроение е равно на 87 пункта. Веднага след Русия е другата голяма европейска икономика – Германия. Там оптимизмът е на нива от 86 пункта (спад от 2 пункта).
Въпреки неувереността на потребителите, показателят е регистрирал ръст на 30 от 58 пазара през третото тримесечие (през второто – на 23 пазара).
Тежката ситуация в световната икономика внася корективи в поведението на потребителите. Седем от десет запитани (69%) са променили начина на харчене, за да направят икономии от разходите по дома. Половината от участниците в анкетата (52%) заявяват, че харчат по-малко за дрехи и развлечения извън дома (48%).
Хората също така пестят от газ и ток (47%), купуват по-евтини храни (39%) и свиват разходите за комуникации (33%).