Хипермаркетите в САЩ изземат функциите на банките
При последното си пазаруване в супермаркета 27-годишната Лили Нойбайер си купува леща, моркови, салфетки и... ипотека.
Тя казва, че със съпруга й са приятно изненадани да видят финансови услуги в магазина Costco. Казват, че са си купили застраховка за дома също от магазина, защото било по-евтино.
Докато банките в САЩ затягат все повече условията си за кредитиране, супермаркетите навлизат в тяхна територия.
Walmart предлагат карта, с която клиентите могат да теглят пари от банкомат, в Home Depot дават кредит за обзавеждане, а в Sam’s Club дават кредит за започване на малък бизнес. От тази година Walmart продава и застраховки живот.
Организации, защитаващи правата на потребителите, са раздвоени. От една страна финансови продукти достигат до клиенти, които банките може и да не одобрят, но от друга страна, супермаркетите не се подлагат на същите регулации като банките. За да излязат на печалба, търговците трябва да таксуват по-скъпо клиентите с лоша кредитна история.
За самите супермаркети финансовите услуги не са звено, от което те очакват голяма печалба – те го правят, за да дадат пари в ръцете на клиентите си, за да могат те да харчат повече в магазина.
Целта на Walmart е да са магазин, в който клиентите да купят всичко. Магазинът се е опитвал да получи лиценз за банкиране почти 10 години, преди да се откаже от този план през 2007 година.
До преди години магазините просто даваха под наем павилиони в своите сгради на банките, но днес започват да ги конкурират, предлагайки свои услуги.
Те таргетират така наречената „слабо банкирана“ част от населението – хора, които не ползват или почти не ползват банкови услуги. Около 10 милиона домакинства в САЩ не ползват банкови сметки, а около 24 милиона домакинства имат банкова сметка, но не ползват много услуги, предлагани от банката си.
Изчислява се, че между 20-25% от клиентите на Walmart не ползват банка.
Миналия месец от веригата предложиха предплатена карта American Express. Тя върши същата работа като дебитна карта, но не е обвързана с банкова сметка. Организации за защита на потребителите обаче казват, че този тип услуги не подлежат на регулация така, както банковите карти и клиентите няма как да си потърсят правата в случай на проблем.
В Costco продават автомобилни и имотни застраховки, предлагат кредитни карти и дори ипотечни кредити. Последните са в съдружие с малки кредитори, като магазинът не прави никаква печалба от тях – идеята е просто да привлече клиенти, които да си извадят карта за пазаруване при тях.
В Home Depot дават кредити до 40 000 долара, като таргетират хора, които банките не биха одобрили и хора, които имат нужда от пари спешно.
Лихвите по кредитните карти на Home Depot са по-високи, отколкото банковите – между 18-27% в зависимост от кредитната оценка на клиента, в сравнение със средно 14.59% за банките. Компанията обаче ги предлага на клиенти, чиято кредитна история е лоша и не биха могли да получат кредитна карта от банка.
Кент Прейтър имал намерение да отвори ресторант в Ламбъртън, Северна Каролина. Той кандидатствал онлайн за кредит от 25 000 долара от магазина Sam’s Club и бил одобрен за кредит от 10 000 долара с лихва 10%. Той казва, че чрез банка е щяло да бъде по-трудно. Той е много доволен от новите услуги в хипермаркетите.