Историята на Черния петък или как търговците сами си го създадоха
В САЩ тази седмица празнуват Деня на благодарността, но за мнозина истинският празник е така нареченият Черен Петък. Неофициалното начало на сезона на пазаруването преди Коледа често е смятано за най-натоварения ден за пазаруване в годината в САЩ.
Как обаче започва тази традиция? Ето няколко отговора на често задавани въпроси за Черния петък, които могат да послужат като тема за разговори на американците, които се редят пред магазините в 4 часа през нощта.
Как Черният петък стана толкова голям ден за пазаруване?
Трудно е да се каже, но началото вероятно е в края на 19-и век. По това време спонсорираните от магазините паради за Деня на благодарността са били нещо често срещано. След като обаче Дядо Коледа се появява в края на парада, сезонът на пазаруването около празниците започва.
Тогава повечето търговци са спазвали неписаното правило, че сезонът на пазаруването не започва преди Деня на благодарността и не рекламирали преди петъка след празника. Така, когато петъкът настъпвал, това си било събитие за търговията. Дали обаче търговците са се надявали на по-ранно празнуване на Деня на благодарността?
Със сигурност. Те обаче не само са се надявали, а и са били доста активни в тази насока. През 1939 г. Асоциацията на търговците на дребно предупреждава президента на САЩ Франклин Рузвелт, че ако празничният сезон не започне преди Деня на благодарността, който тогава е бил традиционно в последния четвъртък на ноември, продажбите на дребно ще претърпят пълен провал.
Рузвелт намира лесно решение на този проблем, като издърпва Деня на благодарността с една седмица по-рано. Вместо да празнуват празника на традиционния ден (30 ноември за онази година), Рузвелт обявява предпоследния четвъртък на ноември за новия Ден на благодарността, добавяйки още една седмица към сезона на пазаруването.
Първоначално това не се приема много добре. Рузвелт обявява решението си чак в края на октомври, а дотогава повечето американци вече са направили плановете си за почивка и пътуване. Мнозина се бунтуват и продължават да празнуват Деня на благодарността на “истинската” дата. В някои щати пък се колебаели кой ден да празнуват и давали и двата дни като почивни.
До 1941 г. недоволството отминава, а Конгресът приема закон, според който Денят на благодарността се празнува в предпоследния четвъртък на ноември, без значение как това се отразява на следващия ден, който впоследствие става известен като Черния петък.
Повечето хора смятат, че денят след Деня на благодарността се нарича Черния петък, защото търговците използват огромните приходи от този ден, за да „излязат на черно“ и да завършат годината на печалба. Първите пъти, в които денят е наричан Черен петък, обаче не са били толкова приповдигнати.
Спред някои учени името “Черния петък” идва от Филаделфия в началото на 60-те години. Въпросният петък е между Деня на благодарността и традиционния мач по американски футбол между Военната академия и Военноморската академия на САЩ, който се играе във Филаделфия в събота.
За мача в града винаги пристигат много хора и е много оживено. Това е чудесно за търговците, но не толкова приятно за полицаите, таксиметровите шофьори и за всички, на които се налагало да се блъскат в тълпите от хора по улиците. Така местните хора започват да наричат този ден “Черния петък”, за да определят колко дразнещ е бил.
Собствениците на магазини обаче не искали най-натовареният ден за пазаруване да носи такъв отрицателен прякор, така че в началото на 80-те години някой започва да разпространява счетоводната идея, за да придаде по-положителен блясък на големия ден.
Истината е, че повечето големи търговски вериги в САЩ нямат нужда от Черния петък, за да излязат на печалба. Те вече са на печалба за годината или поне се стремят към това през цялата година. По-малките магазини обаче могат да се възползват от продажбите по време на големия празничен период, за да отчетат годишна печалба.
Черният петък определено не е и най-натовареният ден по отношение на генерирани продажби. Според Snopes.com, Черният петък е сред шестте или седемте най-големи дни в годината за магазините. Заради склонността на хората да отлагат, дните точно преди Коледа обаче са най-доходоносни за търговците. Черният петък обаче може би е най-натовареният ден в годината по отношение брой на пазаруващите.
Каква е историята на Кибер понеделника?
Очевидно за онлайн търговците е трудно да печелят по време на бума на продажбите на техните колеги с физически магазини. Така през 2005 г. Shop.org, което е онлайн подразделението на Националната федерация на търговците на дребно в САЩ, започва да рекламира понеделника след Черния петък като “Кибер понеделник,” технологичният братовчед на Черния петък за онлайн търговци.
По подобие на Черния петък обаче, Кибер понеделникът не е най-успешният ден за онлайн търговията. Според Snopes, в първите няколко години Кибер понеделникът е наподобявал много на Черния петък. Продажбите определено са били по-големи от нормалното, но най-натоварените дни за онлайн търговия си остават около две седмици преди Коледа.