Н. Цокев: Създайте собствен бранд, който да ви отличава от останалите
Автобиографията има основни елементи, които трябва да съдържа – а именно основна информация за човека, образованието му и професионалния му опит. Всичко останало, което се попълва вътре, е маркетинг, коментира в специално интервю за Profit TV Никола Цокев, Никола Цокев, кариерен консултант в NTC, автор на блога Кариера 2.0.
Ето защо има голямо значение в тези детайли или това, което се попълва за всяка една длъжност, която е заемал човек. Съдържанието може да е доста различно и да е такова, че да хване веднага окото на работодателя или такова, което да е банално и да не хване окото.
Кариерните консултанти се занимават с всички области на подпомагане на хората в развитието на тяхната кариера, като се почне от стратегии на търсене на работа; как да се държим на работната място; личен брандинг и всичко, свързано с търсенето и намиране на работа, обясни специалистът.
Личният брандинг, писането на автобиографии и мотивационни писма и стратегиите на търсенето на работа са насоките, в които сме се насочили в нашата фирма, коментира Цокев.
Личният брандинг е сравнително нов термин, който набира много голяма популярност. Самият професионалист, подобно на една фирма, трябва да изгради собствен бранд, който да го отличава от останалите.
Напоследък става актуален терминът, защото има доста много нови канали, като социалните мрежи, които могат да се използват за разпространяването на този нов бранд. Той започва още от визитката през автобиографията и всеки един документ, който представя човека по някакъв начин.
На първо място, препоръчвам на хората да се обърнат към професионалните си умения, да спрат да се ровят в обявите, да започнат да мислят в какво са най-добри, какво могат да правят добре, съветва търсещите работа Цокев.
След като установят тези неща, те трябва да наблегнат на тях и да излязат и да започнат да контактуват с хора, да възстановят старите си контакти и да започнат да създават нови.
Активизирайте се във всички социални мрежи и потърсете тези контакти, най-вече в мрежата LinkedIn. Опитайте се, чрез контактите си, да намерите хора вътрешни за компаниите, за които бихте искали да работите, съветва още специалистът.
Трудно е да се каже кои са най-честите грешки в автобиографиите, като по този въпрос има редица публикации в интернет. На първо място, слагането на снимка е доста спорен въпрос в целия свят. Аз лично препоръчвам да слагате снимка, ако кандидатствате за работа, за която изрично се изисква такава.
Разбира се, снимката трябва да е професионална – подобна на снимка за документи и то във формално облекло. Не бива да слагате снимки от плажа или снимки с други хора, или домашни любимци, заяви Цокев.
Ако имате профил в Linkedin, сложете линк. Трябва да се използват вече всички тези нови комуникационни канали. Вече над 90% от хората, които се занимават с подбор на персонал, имат профил в тази мрежа и там също търсят кандидати, така че трябва да бъдете там.
Друга често срещана грешка е, че хората правят едно и също CV и го изпращат в различни фирми, които търсят персонал. Автобиографията трябва да е направена точно за длъжността, за която се кандидатства, а ако може да се персонализира до там, че точно да отговаря на изискванията на компанията, ще е най-добре. Такъв документ прави впечатление и кара специалистът по подбор на персонала да вдигне телефона и да се обади за интервю, посочва кариерният консултант.
Друга често срещана грешка е използването на европейски формат на CV. Забравете този така наречен формат. Защо? Обикновено това, което го има като темплейт в интернет, е формуляр, не формат. Форматът е един и същ – отгоре са личните данни, надолу е професионалният опит, след това образование.
Този формуляр обикновено излиза около 4 страници. Той е направен така, че хаби ужасно много място и изисква много време. Има отгоре едно огромно заглавие, на което пише – европейски формат на автобиография. На CV-то няма нужда да пише, че това е CV, това всеки го знае. На автомобила, например, не пише, че е автомобил. Не трябва да се губи място, посочва някои от грешките при писането на автобиографии консултантът.
Автобиографията не е задължително да е една страница, но трябва да е сбита и кратка, защото се отделя малко време за преглеждането й. Едно изследване сочи, че средно специалистите по подбор отделят около 6 секунди за да отхвърлят една автобиография. На това му викам „да изчезнеш за 6 секунди“, казва Цокев.
Основно се гледа името, данните за контакт, предишната работа, по-предишната и образованието. На това се отделя около 80% от времето, според изследванията. Най-вече на очи се набиват ключови думи и фрази, както и цифри.