Политици и учени се събраха в Доха в нов опит да се стигне до решения, които ще предотвратят изменението на климата. Непрекъснато се говори за въглероден отпечатък и за всевъзможни иновации, които щели да намалят въглеродните емисии.

Често компаниите и правителствата спекулират с това, въвличайки по всевъзможен начин „горещата“ тема за своя PR и реклама. Интересното е, че никоя от тях не подтиква към по-малко потребление, а по-скоро се опитва да направи повече и повече печалби. Икономическият растеж обаче е в основата на глобалното затопляне.

Прави и впечатление, как се полагат огромни усилия и се хвърлят много средства за нещо, което почти не би имало ефект, докато по-сериозни причини остават почти без никакво внимание, дори се стимулират по други съображения.

За да можете правилно да прецените кое може и кое не може да повлияе в положителна посока, и кое е пясък в очите, трябва да знаете на какво всъщност се дължат измененията в климата. Ето ги осемте най-големи причини:

Прирастът на населението

Броят на хората на планетата ежегодно се увеличава с по 70 до 80 милиона души, колкото е населението на цяла Германия. До 2050 г. според проучванията на Организацията на обединените нации населението на света ще се увеличи до близо 10 милиарда души. Човечеството се увеличава предимно в развиващите се страни в Африка и Азия, пише Wirtschafts Woche. Това увеличава търсенето на нови суровини, енергия, вода и храна, които в същото време се експлоатират по нискоефективно.

Икономическият растеж

Въпреки Протокола от Киото от 1992 г., емисиите на въглероден диоксид не са намалели. Икономическата и финансовата криза засегна много промишлени обекти и производството намаля през 2009 г., което веднага се отрази и емисиите въглероден диоксид, спаднали до 748 милиона тона. Само година по-късно обаче стойността отново се вдигна до 819 милиона тона. По-голямата част от емисиите се произвеждат само в няколко страни като Китай и Америка. Държавите от ЕС също са в челния списък на виновниците.

Колите

Докато споделянето на автомобили и общественият транспорт намират все повече последователи в развитите държави и във времена на толкова високи цени на горивото, световната тенденция е по-различна. Все повече и повече коли се купуват и излизат по пътищата из цял свят. През 2010 г. за пръв път бе премината границата от 1 млрд. автомобила в движение по света.

Въглища

Непрекъснато увеличаващите се цени на петрола от май 2012 г. направиха въглищата отново "атрактивни". Подемът на въглищата обаче е катастрофа за околната среда. Този тип централи са два пъти по-вредни за околната среда от съвременните газови варианти. А от огромните облаци над охладителните кули на централите пък става ясно, че повече от половината от използваната енергия се губи под формата на неизползвана топлина.

Обезлесяването

Годишно се губят близо 5.6 милиона хектара гори. Постепенното унищожаване на тропически гори съответно допринася за глобалното затопляне, тъй като горите поглъщат въглероден диоксид. Наскоро се доказа наличието на порочен цикъл, тъй като покачването на температурите води до изсушаване и измиране на на тропически гори.

Говеждо месо

Според WWF почти 70% от емисиите на парникови газове в Германия се дължат на консумацията на животински продукти. Производството на един килограм говеждо месо в Бразилия създава точно толкова от вредния за климата въглероден диоксид, колкото едно 1 600-километрово пътуване с кола. В това пресмятане са включени различни фактори. От една страна на използваните земи за добитък всъщност са бивши тропически гори. От друга - тези животни изхвърлят вредния газ метан.

Отпадъци

Хората изхвърлят не само тонове опаковки. Изхвърля се и страшно много храна, която гние и отделя метан! В Германия годишно се изхвърля по около 100 килограма на човек.

Самолети

Самолетите отделят въглероден диоксид, пара, сажди, сулфат и други вредни частици, които замърсяват околната среда. Най-голямо влияние върху климата обаче има чистият въглероден диоксид, произведен при изгарянето на бензин или керосин.