Триковете на IKEA
Едва ли има някой, който да напусне Икеа без пълна пазарска количка. С хитрите си трикове най-голямата мебелна компания в света прави пазаруването забавно и приятно. Всичко е точно изчислено с точност. FOCUS Online издава триковете на шведите:
Империята Икеа продължава да се развива. Днес веригата има 330 филиала, които се простират на търговска площ от 9.5 квадратни километра. Това е почти пет пъти площта на Монако.
Това обаче въобще не е краят: "Преди отваряхме между пет и дванадесет нови магазина годишно", казва изпълнителният директор на Икеа Микаел Олсон. "За в бъдеще планираме да отваряме между 20 и 30 нови магазина годишно. Само в Китай се целим към утрояване на филиалите ни."
Трикът с пътя
Няма директен и пряк път през различните зали за покупки до касите. Има магазини, в които клиентите са принудени на завиват до 84 пъти по пътя си към касата. Идеята е по пътя към тяхната цел, клиентите да минат през много различни продукти, които да успеят да ги примамят "Тук няма дори квадратен сантиметър, който да не е изчислен идеално", твърди бивш мениджър на Икеа, Вим Найцерт.
Трикът с промоциите
Много е вероятно да видите първата промоция на Икеа, още преди да сте стигнали до самия магазин. BTI - „breath taking items“ (спиращи дъха продукти) - така наричат офертитеси Икеа. Те са предназначени да предразположат хората към настроение за пазаруване.
Трикът с торбите
Клиентът може да си взима нова жълта или синя торба по пътя през мебелните салони на магазина. Така, освен че се улеснява транспортирането на покупките му до касата, той вероятно взима и много повече, отколкото в действителност е планирал да вземе.
Трикът с ресторанта
Ресторантът не е само важен източник на приходи за Икеа - той продава по 480 милиона порции годишно. В ресторантите клиентите могат да се отпуснат и да обсъдят покупките си и след това да продължат да пазаруват освежени и с нови сили. Това, че след касите, клиентите ги очакват ароматни хот-дози, също не е случайно съвпадение: посетителите на Икеа не трябва да си тръгват уморени и изтощени от магазина. Те могат да си хапнат един вкусен хот-дог, преди да тръгнат към вкъщи, доволни от евтините си покупки и с позитивни спомени от преживяването.
Трикът с комплектите
В магазините са презентирани не само мебели, но и напълно обзаведени стаи, за да могат клиентите да знаят коя лампа с кои възглавници и одеяла си отива. "Дори и клиентът да не иска да си купи нов диван, той така би взел комплекта от възглавници, одеяло и лампа. Презентираните стаи нарочно изглеждат достатъчно реални, а не изкуствени. "Служителите на Икеа посещават домовете на клиенти, оглеждат жилищата им и търсят проблеми, за които в последствие да намерят решение", споделя Найцерт. Те дори провеждат професионалните си срещи там, тъй като искат да видят как изглежда реалният семеен живот в днешни дни. "Само така можем да постигнем ефекта, при който клиентът посещава магазина и си казва наум: Те ме разбират.", твърди маркетинг мениджърката на Икеа Клаудия Вилфонзедер.
Трикът с имената
Всеки продукт в Икеа си има собствено име. Това също не е без причина. Името цели да направи мебелите - рафтове, маси, шкафове - по-симпатични. Бившият мениджър на Икеа Найцерт разказва история за това: в магазина, в който той бил мениджър, на някои от служителите им се струвало глупаво мебелите да носят имена. За да им докаже, че това има голямо значение за продажбите, той сменил името на една маса на "Сталинград". Резултатът бил 20 процента по-малко продажби.
Икеа строи лондонски квартал
Въпреки развитието на компанията и отварянето на нови магазини, Икеа не вижда своето бъдеще само в бизнеса с легла, дивани и чаши. Те изготвят строежа на квартал в Лондон с големина от десет акра. До 2020 г. трябва да са построени 1200 жилища, изцяло без мебели от Икеа. Компанията ще печели от продажбата на апартаментите или отдаването им под наем.