Какво кара служителите да напускат?
Цената на напусналия служител за компанията не е проста тази, която се плаща за заместването му. И макар това да е добре известен факт за повечето от големите компании, те често позволяват на добрите си кадри да им се изплъзнат.
Всъщност според изследване на изданието Salary.com на една компания отнема между 120 и 150% от разхода по един служител за заместване на това, което върши в срок между един и три месеца.
Заплащането не винаги е основният мотив за това служителите да напускат. Има още няколко основни причини за това, които могат да са дори по-голяма мотиватор от парите за промяна на работното място. Ето и някои от тях:
1. Лош мениджмънт.
Това често е основна причина за загуба на ключови служители за една фирма. Много компании прибягват до наемане на външни мениджъри, вместо до излъчване на служител от фирмата. Често дошли „отвън“, мениджърите не са напълно запознати със спецификата на компанията и бизнес средата, в която оперират и предприемат непопулярни според служителите мерки, а те в крайна сметка изгонват много от тях.
Истински талантливите хора не обичат да се забъркват с лоши шефове според специалисти по психология. Те предпочитат да търсят друго място да доказват своите способности, с надежда да бъдат оценени, вместо да водят борба с неправилно подбран мениджмънт.
2. Липса на ръст в кариерата
Никой не приема работа с идеята, че ще я върши цял живот. Хората имат стремеж към професионално израстване и, ако преценят, че няма да имат възможност, рано или късно напускат. Тези компании, които искат да привлекат и да задържат качествени кадри, трябва да са сигурни, че са подсигурили добра среда за развитие и растеж.
Компаниите са длъжни да инвестират в развитието на своите кадри, смятат специалисти от областта.
3. Нужда да се самоизтъкват
Във всяка организация има различен тип служители. Някои от тях явно показват желание да растат в кариерата си, докато други са интроверти, които нямат качества да промотират себе си и способностите си.
Когато първият тип хора растат в структурата на организацията, а вторият остава незасегнат от повишенията, последните често напускат организацията.
Отговорност на специалистите по човешки ресурси е да не оставят работата на никого незабелязана, в противен случай ще има сериозен поток от напускащи.
4. Липсва справедлива оценка и уважение
Чувството за справедлива оценка на усилията и способностите е ключова, служителите да се чувстват комфортно в рамките на една организация. Освен нуждата да са справедливо финансово оценени, служителите имат нужда да се усещат оценявани за усилията, които полагат за организацията. Ако една компания не отговаря на тези основни очаквания, то най-вероятно тя ще е изправена пред изключително текучество на персонала.
Компаниите трябва да усещат от какво имат нужда служителите извън работните си отношения.
5. Липса на удовлетвореност от работата
Възможно е поради преструктуриране в компанията или поради друга причина, работата да е преразпределена и служителите да са натоварени да извършват функции и работни процеси, които не са им по вкуса. Ако това положение се задържи твърде дълго, най-вероятно ще приключи с напускане на служителя.
6. Лоша фирмена култура
Работната среда и фирмената култура във всяка компания е различна. Често лоши практики и липса на комуникация с ръководството за тяхната промяна, карат служителите да напускат.