Сериозно влошаване на финансовите коефициенти на SOFIX
Сериозно влошаване се наблюдава при финансовите съотношения на SOFIX от началото на март след изнасянето на консолидираните отчети.
Съотношението цена-печалба на индекса се повиши до 7.88. За сравнение, когато индексът бе при нива с 10% по-високи от настоящите, съотношението му цена-печалба бе при ниво от 5.74.
Влошаване се наблюдава и при другото ключово съотношение, въз основа на което определяхме родния ни пазар като „подценен“ - цена-счетоводна стойност. Към момента съотношението е при 0.92, на фона на нива около 0.80-0.85 преди месец.
Казано по друг начин, явно се наблюдава влошаване на финансовите резултати на компонентите му през последното отчетно тримесечие.
Връщайки се година назад, когато индексът е бил при нива с 20% по-ниски от настоящите, съотношението цена-печалба също е било с около 20% по-ниско при ниво от 6.4.
Или казано по друг начин, можем да обобщим, че за последната една година компаниите - компоненти на индекса, са отбелязали почти нулев ръст на финансовия си резултат.
Разбира се, финансовите съотношения сами по себе си не определят посоката на пазара. Важно е да видим къде се намират те, сравнени с останалите пазари.
* данни Goldman Sachs
** прогноза Profit.bg
При един по-консервативен сценарий и залагане на нулев сумарен или минимален ръст на печалбите (подобен на този от последната година), то бъдещото съотношение цена-печалба за индекса е при ниво около 7.6.
А ето и къде ни поставя подобно съотношение в сравнение с останалите водещи развити и развиващи се пазари, като данните за пазарите са от финансовата институция Goldman Sachs.
Макар и с второ най-ниско съотношение цена-печалба, единствено пред Русия, виждаме че и останалите развити и развиващи се пазари не са с много по-високи съотношеноя (което да ни прави относително по-евтини).
Така например съотношението на Китай е при 9.5, а на Турция и Бразилия е съответно 10.2 и 10.3.
Виждаме, че с не особено високи съотношения са и развити пазари като Германия, Франция и Великобритания с между 10.8 и 11.1.
С най-високи подобни коефициенти се отличават два развиващи се пазара – Мексико (17.2) и Индонезия (14.5).
Казано по друг начин, за да изглежда пазарът ни относително по-евтин в сравнение с останалите световни пазари родните компании се нуждаят от спешен ръст в печалбите си, за да се оправдае евентуално по-нататъшно трайно и стабилно повишение през следващите години.