Пазарът на коли удари дъното
Българските фирми започнаха да отлагат разходи до сформирането на ново правителство след изборите. Това личи доста ясно от състоянието на пазара на нови коли, който е показателен за състоянието на икономиката.
Тенденцията се потвърждава и от думите на Атанас Фурнаджиев, управител на един от най-големите вносители на нови автомобили - "Мото-Пфое". "След старта на масовите протести и оставката на правителството на ГЕРБ се наблюдава ясна тенденция за отлагане на разходи от страна на фирмите. Причината е неясната ситуация", обяснява Фурнаджиев.
В началото на годината, заради отпадането на ДДС за автомобили, взети на оперативен лизинг, имаше известно съживяване на автопазара. След настъпването на политическата криза обаче фирмите рязко намалиха харчовете си за нови коли.
И е нормално, при положение че, от една страна, се говори за премахване на плоския данък, от друга - за увеличаване на осигуровките, коментира Фурнаджиев. Според него положението ще се задържи такова до съставянето на ново правителство.
"Надявам се това да се случи след изборите на 12 май и парламентът да успее да състави кабинет въпреки страховете, че може и да не се справи", каза Фурнаджиев, цитиран от вестник "Стандарт". Пазарът на нови автомобили у нас окончателно удари дъното, каза шефът на "Мото-Пфое".
Според данни на Европейската асоциация на автопроизводителите за януари и февруари в България са продадени едва 2279 нови коли, което е спад от 14.3%. Според Фурнаджиев обаче намалението е още по-голямо, тъй като в тези бройки влизат и продадените от наши фирми автомобили на чужденци, които купуват у нас заради по-ниските цени.