Имате само 7 секунди, за да направите добро първо впечатление
Всеки знае колко важно е първото впечатление. Не всеки обаче знае, че "първото впечатление" представлява едва 7-секунден прозорец, когато се срещате с някого за първи път.
Това означава, че при интервю за работа човек трябва да действа бързо, за да създаде отлично първо впечатление у тези, които го интервюират. Вижте седем неща, които трябва да направите в тези ключови седем секунди, за да се представите добре на интервюто и да бъдете запомнени, според Бюрото по труда за студенти и висшисти във Великобритания.
1. Усмихвайте се. Изражението на лицето е много важно, когато става въпрос за първо впечатление. Трябва да направите така, че за секунда изражението ви ще каже повече за вас, отколкото думите. Внимавайте обаче да не се появите с фалшива гримаса на лицето, защото хората насреща ще познаят, че се преструвате и че прикривате нерви, арогантност или равнодушие. През всичките седем секунди те трябва да мислят, че сте уверени и се държите професионално, което се постига с усмивка, а не с чумерене, гримаса или безизразна физиономия все едно играете покер.
2. Здрависайте се. Ръкостискането е универсално приет сигнал на професионализъм, вежливост и увереност. Доброто ръкостискане е изящно изкуство; съобразителен баланс между силно стискане и отпуснато поглаждане. То трябва да каже "Сериозен съм" и също така "Отзивчив съм," така че не е лошо да потренирате преди това. Освен това, трябва да се здрависате с всички, ако интервюиращите са повече от един. Поздравете ги поотделно и ще сте се представили успешно, създавайки у тях добро впечатление.
3. Представете се. Най-вероятно някой ви е извикал от чакалня и разполага папка с информация за вас, така че знае кой сте. Въпреки това обаче, когато се здрависвате просто кажете "Здравейте, аз съм ..........;" интервюиращият също ще се представи и тогава можете да кажете "приятно ми е да се запознаем" или нещо от този род. Това намалява напрежението и осигурява тема за разговор в тези първи няколко секунди. Това също така означава, че е много по-малко вероятно да започнете да бърборите за неуместни в случая неща като температурата в чакалнята или пък да замлъкнете и да не кажете абсолютно нищо. Всяка една от тези седем секунди трябва да бъде продуктивна, затова не губете време в разговори за произволни теми – вие сте там, за да говорите за себе си, така че направете го още от началото.
4. Говорете ясно. Няма особен смисъл да се представяте и да говорите чудесни неща, ако хората не могат да разберат какво казвате. Говорете компетентно и уверено като казвате неща, които са уместни и подходящи; трябва да се представите във възможно най-добра светлина и да им дадете възможно най-много информация за себе си. Не говорете прекалено високо и използвате подходящ тон на гласа. Проучвания показват, че ще ви възприемат по-сериозно, ако имате по-дълбок глас. Това не означава, че трябва да говорите като Морган Фрийман, но се замислете, че никой не иска да слуша прекалено въодушевена мишка в офиса.
5. Поддържайте зрителен контакт. Хората ще ви възприемат като хитрец, изнервен или груб, ако не поддържате зрителен контакт. По тази причина, за да направите добро първо впечатление установете зрителен контакт с интервюиращият веднага щом влезете в стаята и го поддържайте докато се здрависвате и се представяте. Не се вторачвайте, но улавяйте периодично погледа на интервюиращия поне за по около три секунди до края на интервюто.
6. Бъдете добре облечени. Външният вид е също толкова важен, колкото езикът на тялото и отговорите ви по време на интервюто, така че той трябва отговаря на случая. Дори и ако компанията приема неофициално облекло, добра практика е да се обличате прилежно; много по-добре е да смятат, че сте се облекли прекалено официално, отколкото да смятат, че сте мърляв. Освен това това, свалете пиърсингите на лицето си и покрийте видимите си татуировки с дълги ръкави или закопчани догоре блузи. Преценката за външния ви вид ще бъде направена в тези седем секунди, така че направете така, че нищо да не попречи на доброто първо впечатление за вас.
7. Сядайте само след като са ви предложили. След като сте се здрависали с всички интервюиращи и сте се представили, естествената следваща стъпка е да седнете. Учтиво обаче е да изчакате, докато интервюиращия не ви покани да седнете. Той/тя вероятно просто ще каже "седнете, моля", но ако просто влезете и направо се отпуснете в стола, това би изглеждало грубо и прибързано. Освен това, ако интервюиращият иска да се здрависа с вас, ще трябва да станете отново, за да го направите и това може да ви смути. Най-добрият план за действие е да поздравите, да се представите и след това да седнете, след като ви поканят да го направите.
Това са не малко неща, които трябва да запомните и да приложите, но всичко ще свърши, преди да разберете – за седем секунди по-точно. И така усмихвайте се, здрависвайте се, говорете ясно и бъдете добре облечени, за да създадете най-доброто първо впечатление. Останалата част от интервюто зависи от вас…