Наши хотели на морето дискриминират българи или ги таксуват на по-високи цени от чужденците. Това се твърди в жалба до Комисията за защита от дискриминацията (КЗД).

Жалбата е подадена от безработна семейна висшистка с малко дете от сливенско село. Жената разказа случая си пред “Труд”, но пожела да запазим името в тайна, тъй като производството в комисията не е приключило.

Близки казали, че европейски туроператор предлага 5-дневни почивки в хотел в Царево. Офертите били до 40% по-евтини от тези, които дават родните турагенции. Чрез интернет се свързала с туроператора, но получила потресаващ отговор.

“Пишеше, че хотелиерът е забранил продажби през немски туроператори за български граждани! Почувствах се унизена!” - каза жената. Тя няма обяснение за дискриминационното отношение към българските туристи.

“Не виждам с какво някои чужденци, които така охотно посрещаме в България, са по-добри туристи от нас!? Всички ние си плащаме за услугите, не получаваме нищо без пари.”

Нито от КЗД, нито самата жалбоподателка пожелаха да ни дадат името на фирмата и на хотела в Царево. Но “Труд” ги откри по реакции в социалните мрежи и потърси мнението на техните представители. Отговорът за “забрана за продажба на български граждани” е от варненската фирма “ТУИ Райзецентър”.

“Явно ние сме се изразили много грубо. Съжаляваме, че се е получил такъв казус заради нашата неточност. Истината е, че системата на туроператора не ни позволява да направим резервации без самолетен билет.

Всяка фирма има право да продава пакетите си както реши - с или без пътуване до мястото за почивка”, обясниха за “Труд” от офиса на “ТУИ Райзецентър”.

Наш репортер се свърза и с Валентин Йосифов, представител на немския туроператор ТУИ за България и изп. директор на “Травел партнер България” ЕООД, която е собственик на въпросния хотел в Царево. Ето какво заяви Йосифов:

“Цитираният от вас офис във Варна е частна туристическа агенция, която продава пътувания по каталозите на ТУИ за цял свят на комисионен принцип и в никакъв случай и по никакъв повод не може да представлява което и да е от дружествата от концерна ТУИ, както и да се изказва от тяхно име.

Хотелът няма никакви договорни отношения с тази агенция и при нас никога не е постъпвало запитване от тази агенция на подобна тема.” Според г-н Йосифов, през миналата година в същия хотел в Царево са почивали над 7000 туристи, от които 2500 са били български граждани.

“Още веднъж потвърждавам, че хотелът не е рестриктирал нито един от туроператорите контрагенти да продава или не на определени пазари. На някои пазари имаме дадена ексклузивност на отделни агенции, но това е въпрос на стопанска политика”, допълни Валентин Йосифов.

Обидената клиентка от сливенското село разказа на “Труд” и за други примери, споделени във форума на БГ мама. В единия случай, от февруари т.г., българка разказва:

“Румънските туроператори дават цени, доста по-ниски от тези в България. Харесах си оферта и направих резервация, потвърдиха ми я и платих. След 1-2 дни румънците ме питат какво ми е гражданството.

След като им отговорих, те с хиляди извинения ми обясниха как BG партньорът им искал да ни таксува още 200 евро отгоре, защото нямаме румънско гражданство.” За случая с известен курорт на север жената е подала жалба в Комисията за защита на потребителите.

Друга потребителка разказва, че от хотел в Слънчев бряг поискали нейна приятелка българка да плати повече, отколкото съпруга чужденец. Хотелиерите в курорта обаче отричат.

“Ако семейството е платило в чужбина, то е взело ваучер оттам и е абсурд да се случи такава дискриминация. Ако мъжът си е купил ваучер в чужбина, а съпругата си е плащала по цени на рецепция, тогава може да се е случило.

Хотелиерите сме задължени да продаваме на туроператорите на по-ниски цени от обявените на рецепция”, коментира шефката на Съюза на собствениците в Слънчев бряг Елена Иванова.