Световноизвестният експерт в областта на брандинга и популярен автор Марти Ноймаер посети България, за да изнесе еднодневен семинар по покана консултантската компания Пауър Бранд. Вижте какво каза г-н Ноймаер пред камерата на Profit.bg:

Г-н Ноймаер, Вие сте в България, за да изнесете еднодневен семинар. Въз основа на наблюденията ви от днес, какви са вашите първи впечатления за българските маркетингови специалисти?

Смятам, че те са много интелигентни. Тук в България има много предизвикателства и състоянието на икономиката вероятно не улеснява нещата, но виждам, че тук има много талантливи хора. Надявам се, че с днешния семинар ще могат да им предложа нови принципи за това да мислят за бизнеса през призмата на брандинга. Това е един много могъщ начин да се гледа на бизнеса, защото го правите от гледната точка на клиентите.

Кое е по-трудно? Да се опитваш да създадеш успешна марка на голям пазар като щатския например или на малък като България?

И двете са еднакво трудни, но просто се различават. На големия пазар имате много конкуренти, трябва да преувеличавате посланията си и така нататък. Но конкуренция има навсякъде. Конкуренцията не оставя нито един камък необърнат, тя достига навсякъде. Независимо на какво ниво се конкурирате и независимо на какъв пазар, вие изправени пред едни и същи проблеми, като например как да изпъкна пред другите избори, с които разполагат клиентите.

В тази връзка трябва ли малките и големите компании да използват различни брандинг стратегии?

Смятам, че да. Малките компании извличат ползи от обособяването, от това да притежават конкретна ниша или малка категория от пазара. Всъщност, обикновено това е единственият начин, по който могат да оцелеят и въобще да печелят пари, именно ако са различни, имат ясно послание и фокус. С разрастването си компаниите могат да си позволят да изгубят част от този фокус, но въпреки това аз препоръчвам да го запазят, защото по-голяма част от високия марж на печалба идват от това дейността ти да е концентрирана и да си различен.

Ако паднете в капана просто да преследвате възможности и да си казвате „този изглежда, че прави нещо добро, и аз ще направя същото“, в крайна сметка маржът ви на печалба обикновено намалява. Трябва да сте много целенасочени в своите избори, да откриете какво ви прави различни и специални, да наблягате на това и да държите останалите извън това пространство, като правите нещата по-добре и сте първи.

Казвате, че социалният маркетинг е като брандинг на стероиди, но какво можем да кажем за социалните медии? Как те промениха процеса на изграждане и управление на един бранд?

Тъй като на практика тук нещата се предават от уста на уста, всичко е по-лично. Езикът се променя много заради компютрите, и социалния маркетинг и хората са по-истински един към друг, и наистина си говорят като хора. Компаниите трябва да правят същото. Те не могат да казват ние сме тук високо, а вие сте там долу - ниско, ние ще ви казваме каква е истината. Компаниите трябва да са на едно ниво с клиентите, да са честни с тях и да са истински. Но не е лесно, нали, особено когато става въпрос за големи компании.

Кои са Метауменията (на английски Metaskills) и защо те са важни?

Metaskills е заглавието на най-новата ми книга. Това са пет експертни умения, които ви позволяват да усвоявате други умения по-бързо и по-добре. Метауменията са да чувстваш, да виждаш, да мечтаеш, да правиш и да се учиш. Да чувстваш - това е да си съпричастен, да имаш интуиция; да виждаш - е да имаш системно мислене и да можеш да виждаш нещата мащабно; да мечтаеш - това е да умееш да прилагаш въображението си, нещо на което не са ни учили в училище; да правиш -е да проектираш, да създаваш прототипи и да тестваш; да се учиш - е да имаш теория как ти самият придобиваш нови знания най-добре. Те са като петте пръста на ръката, а придобиването на нови знания е като палеца с него може да подобряваш всяко едно от другите си умения.

Можете ли да дадете някакъв съвет на хората в България, които се опитват да изграждат успешни брандове?

Да, открийте това, което ви прави единствени във вашата категория. Попълнете празните места в следното изречение: хашият бранд е единственият „празно място“ (където попълвате вашата категория), който „пак празно място“.

На второто празно място трябва да попълните защо сте важни за света. Например Toyota Prius е единственият хибриден автомобил, който символизира опазване на околната среда. Сирк дю Солей е единственият цирк, който има изтънчеността на Бродуей. Това е самата истина. И така, това е тестът дали разполагате със солидна платформа за своя бранд и солидна стратегия, върху която можете да градите всичко останало.

Ако не можете да разберете какво е това или ви отнема прекалено много време, за да го обясните, не се опитвайте да промените изречението, а променете компанията. Проблемът е компанията, позицията която има на пазара, а вероятно и нейния бизнес модел. Наричаме това „съпротивление на бранда“. Брандът ви казва, че не е достатъчно добър, така че трябва да промените нещо друго преди да работите по него. Моят съвет е разберете в какво сте по-добри от всички останали и наблягайте на него във всичко което правите.