След Втората световна война комунистическа Русия се опитва всячески да докаже на света своето предимство, като сферата на технологиите и автомобилите е приоритетна за СССР.

Инженерите са били притискани да създадат възможно най-добрите автомобили.

Вижте 10 култови автомобили, които някога гордо кръстосваха улиците на комунистическите държави:

10. GAZ M21

Произвежда се между 1956 и 1970 година. Това е съветският отговор на най-продаваната американска кола от онова време Ford Mainline.

Тя има 2.4-литров двигател, ускорява до 100 км/час за 20.1 секунди. Има максимална скорост 133.5 км/час.

За КГБ е била произвеждана специална версия с V8 двигател и автоматична скоростна кутия.

9. Skoda 110 R

Чехословашката кола се произвежда между 1970 и 1980 година. Има 1.1-литров двигател. Компанията я рекламира като спортна кола.

8. LuAZ 969 M

Това е „украинският Land Rover”. Първоначално е замислен като военен автомобил, но заради своята офроуд практичност и евтина поддръжка става хит сред фермерите.

Има V4 двигател, способен на максимална скорост от 85 км/час.

Днес може да си купите такъв използван автомобил за до 2 500 долара по интернет.

7. Wartburg 353

Произвежда се между 1966 и 1988 година. Това е източно-германски семеен автомобил. Има „крехък“ еднолитров двигател и максимална скорост от 130 км/час.

Автомобилът е голям успех в Източния блок.

За същите пари, той се справя по-добре от всички съветски автомобили и е по-лесен за поддръжка.

За своите 22 години производство, от този модел са продадени над 1 милион броя. Много от тях все още се движат по пътищата.

6. GAZ 69

В СССР създават този автомобил като отговор на американския Jeep Willys. Произвежда се между 1953 и 1975 година с различни имена - GAZ, UAZ и ARO.

Първоначално се произвежда за армията.

Има 2.1-литров двигател и максимална скорост от 90 км/час.

Дори за онова време не е бил кой знае колко забележителен технически, но въпреки това, с такива возила са били снабдени всички армии в Източна Европа – изнасян е за 56 държави и е произвеждан дори в Северна Корея.

5. Trabant 601

Има 0.6-литров двигател. Произвежда се в Източна Германия в продължение на 27 години (1963 – 1990 година), като практически не са правени никакви подобрения по него в рамките на целия производствен период.

Идеята за него се заражда, когато в Съветския съюз установяват, че имат голямо количество отпадъци от памук и пластмаса, които нямат какво да правят. Така че те са изпратени в Източна Германия, където разработили технология, по която този материал се превръща в купе за автомобил.

Новият материал се наричал дуропласт. За Трабанта казват, че е първият автомобил от рециклирани материали.

Колата има милиони фенове по света, въпреки че е обект на доста вицове, като: „Какво означава 601? - Място за 6 души, комфорт за 0, а 1 трябва да бута.

4. Dacia 1300

Това е румънски автомобил, произвеждан между 1969 и 2004 година. Той е била отговор на западния Renault 12.

Двете коли изглеждат по общо взето един и съши начин, но имат различна емблема.

Колата има 4-цилиндров, 1.3-литров двигател с максимална скорост от 138 км/час.

3. Lada Riva

Това е най-разпространената кола в списъка. Произвежда се в 4 комунистически държави в периода 1980 – 2012 година.

Въпреки че често е осмивана от капиталистическата преса, тя е изключително популярна семейна кола в комунистическите държави.

Продава се много добре и във Великобритания и Нова Зеландия.

2. ZIL 114

Към края на 60-те години комунистическите лидери много се дразнели от това, че тяхната лимузина ZIL 111 вече не е особено модерна и са принудени да си купуват западни коли.

За това те наредили да се произведе нова съветска лимузина - ZIL 114.

Тя има 7-литров V8 двигател и ускорява до 100 км/час за 12.8 секунди. Това е доста добре за 3-тонна кола от преди 40 години.

Владимир Путин има такъв модел със специален дизайн.

1. Tatra 603

Чехословашкият модел от 1958 година не се произвежда в големи бройки и хората считали за голям късмет дори да видят такъв автомобил по улиците.

Дизайнът й изглежда така, сякаш е създаден от извънземни с помощта на Салвадор Дали.

Тя има добри параметри - 2.5-литров V8 двигател и максимална скорост от 170 км/час!

Днес е много рядка и ценна за колекционерите в САЩ.

Виж още:

Най-грозните коли в историята

Най-бързите и най-бавните европейски автомобили