Кредитните карти са относително нов продукт у нас и поради тази причина, родните потребители нямат достатъчно опит в работата си с тях. Именно поради тази причина ползващите този продукт се сблъскват със ситуации, които не са очаквали и им се струват несправедливи и в техен ущърб.

Ето някои от най-честите оплаквания, които са свързани с ползването на кредитни карти на най-развития и с традиции в това отношение пазар (какъвто е щатския), дадени от credit.com и с които определено и родните потребители най-вероятно ще се сблъскат.

1. Плаща се годишна такса

Много често можете да бъдете неприятно изненадани от извлечението по кредитната си карта, в което виждате годишна такса. Традиционно повечето кредитни институции, в усилията си да популяризират този продукт, издават кредитните карти с минимални такси или дори без такси за първата година. Една година обаче минава бързо и може да сте забравили, че с края на промоцията годишните такси започват да тежат върху баланса.

Един от начините да ги избегнете е да потърсите нова карта от друга финансова институция с промоционални условия и без годишни такси.

2. Добавяне на такси при опериране в чужбина

Може да бъдете изненадани и по друго направление – добавяне на такси от финансовата институция издател на картата при осъществяването на покупки от чужбина. За да избегнете този момент, запознайте се добре с условията на кредитната ви карта (макар и много хора да намират за досадно да четат договорите, които обикновено са много страници в ситен шрифт).

Един от начините е да се свържете с финансовата си институция и да изисквате тези такси да бъдат отменени, другият е да търсите карта без подобно утежнение.

3. Високи лихви

Всъщност кредитните карти са необезпечени кредитни продукти и поради тази причина се отличават с по-високи лихви в сравнение с потребителските и жилищните кредити. Всъщност годишният процент на разходите по кредитните карти може да е в диапазона между 12 и 20%.

В търсене на нови клиенти и в усилията си да научат потребителите да ползват този кредитен продукт, банките имат склонността да предлагат изключително изгодни условия за определен промоционален период. След изтичането му обаче (което много често се пропуска от потребителите) лихвите по кредитните карти могат да набъбнат значителна.

4. Молбата за карта е отхвърлена

Много често кандидатстващите за кредитни карти се сблъскват с отказ. Те обаче трябва да знаят, че могат да искат преразглеждане на молбата им от страна на банката. Именно поради своята необезпеченост банките имат доста рестриктивна политика по отношение на издаване на кредитни карти, особено при искани по-големи кредитни лимити. Може издаването на карта да ви бъде позволено, при намаляване на кредитния лимит например.

Потребителите трябва да знаят също така, че отказът от една банка за издаване на кредитна карта не означава, че не биха се класирали в друга финансова институция, с по-разхлабени изисквания.

5. Сложна система от бонуси

Има карти, при които се събират точки, мили и др., срещу които се получават отстъпки. Често потребителите се объркват в подобна сложна система и не са наясно точно какво ще получат и колко ще спестят. Затова специалистите препоръчват да се ползват карти, където се получава „връщане на пари“ при покупките, което е прозрачна и разбираема от всички система.

6. Трудна връзка с поддръжката

Има няколко ситуации, при които на картодържателите им се налага да потърсят за помощ банката издател на картите. Най-неприятният е, когато картата им бъде открадната или изгубена. Тогава с нея може много лесно да се злоупотреби, затова незабавното й блокиране е задължително. Вижте каква е политиката на банката при загубена или открадната карта и в какви срокове и при какви условия (каква такса за издаване на нова карта) се възстановява картата.

7. Никога няма да успея да покрия задълженията по картата си

Всъщност минималните погасителни вноски и възможността да се харчи възстановената сума са направени, така че да вкарат потребителите в една вечна спирала, от която няма излизане. За да се справите с този проблем, ползвайте картата си разумно – възползвайте се от гратисните периоди при покупки и внасяйте по-големи суми от минималните погасителни вноски.

Опитвайте се да възстановявате ползваната сума месец за месец и в никакъв случай не ползвайте картата си като източник на кеш. Освен че се налагат значителни такси при тегленето, често и лихвите, които се налагат на теглените в брой суми, са по-големи.

8. Жертва на измама

Ползването на кредитни карти в интернет прави така, че те често са обект на атака от страна на измамници. За да не станете обект на измама, следете отчетите си. Банките са длъжни да разследват сигнали за злоупотреби с кредитна карта, но за целта трябва вие да забележите, че има атака.

9. Наложени са такси за закъснение

Глобите за закъснели вноски са изключителен източник на приходи за кредитните издатели. Този род глоби са значителни, така че, ако смятате да сте нередовен платец, то по-добре не прибягвайте до ползването на кредитна карта.