„Изпълнението при данъчните приходи очертава сериозно изоставяне спрямо предвидените в Бюджет 2013 параметри. В случай, че не бъде актуализиран държавният бюджет, правителството ще бъде изправено пред обективно неизпълнима цел за приходите“.Това се посочва в позиция на министъра на финансите Петър Чобанов по мотивите на президента Росен Плевнелиев за връщане за ново обсъждане в НС на актуализацията на държавния бюджет за 2013 г.

Министерството отхвърли и тезата за липса на прозрачност по отношение на предвиденото увеличение на разходите. Според него в законопроекта ясно са посочени приоритетните направления – подкрепа на гражданите, разплащане на задължения към бизнеса и облекчаване на тежестта върху потребителите.

От там протестират и срещу „обвързването на вземането на заем с финансирането единствено на текущи разходи“.

По думите на министъра „мотивите на президента за налагане на вето имат чисто политически характер и са пример за явно политическо позициониране, което се разминава с функцията обединител на нацията“.

„Ветото е най-сериозният инструмент за реакция, но в случая се използва за възпрепятстване и забавяне на изпълнението на програмата на правителството, насочена към предсказуемост, изрядност в отношенията и солидарност към уязвимите социални групи“, се посочва още в позицията на министъра на финансите.

От там изброяват осем последици от евентуално налагане на вето:

Първо, преодоляването на евентуалното вето може да се очаква през септември, което предполага актуализираният бюджет да влезе в сила най-рано през месец октомври. Това според МФ ще забави социалните плащания за най-уязвимите групи граждани и ще се постави под риск изпълнението на бюджета на МТСП.

Второ, работниците и служителите няма да получат ваучери за храна, орязани в Бюджет 2013 г. с 40 млн. лв.

Трето, безработните от уязвимите групи, които са рисков контингент, няма да получат допълнителни 8 млн. лв. за програми за заетост.

Четвърто, държавата няма да може да се превърне отново в коректен платец към бизнеса, тъй като няма бюджетирани средства за разплащане на просрочени задължения към бизнеса.

Пето, няма да е възможно връщането на просроченото ДДС, което в началото на мандата беше в размер на 320 млн. лв.

Шесто, ще се блокира бюджетната процедура за 2014 г. , тъй като надеждна база за определяне на устойчиви фискални цели при подготовката на държавния бюджет за 2014 г.

Седмо, предвид очаквания нисък размер на буфера във фискалния резерв към края на 2013 г. и изчерпаната законова възможност за нова емисия на дълг през текущата година, през първите месеци на 2014 г. ще възникнат ликвидни затруднения, свързани с погашения по дълга в размер на около 450 млн. лв. и авансовите плащания по директните плащания в размер на над 1 млрд. лв.

„Рискуваме в края на годината равнището на фискалния резерв да бъде под регламентираното ниво от 4.5 млрд. лв“, се казва в съобщението.

Осмо, в случай на евентуалното забавяне на възстановяването на средствата от ЕК може допълнително да влоши параметрите на бюджета в частта на приходите и фискалния резерв

„В обобщение, настоящата актуализация на Закона за държавния бюджет на Република България е наложителна и навременна, не противоречи на конституционните и законовите разпоредби в Република България. Тя не е прецедент в бюджетната практика, но вето на бюджета по целесъобразност и с чисто политически мотиви, ако бъде наложено, ще е прецедент“, се казва в съобщението.