Фалитите в света на модата
Наскоро двамата известни дизайнери Доменико Долче и Стефано Габана (Dolce & Gabbana) заявиха, че ако платят глобата, на която го осъди съдът в Милано, ще фалират. Това не би било прецеден в света на модата. Нека си припомним някои от шумните фалити и какво се случи след тях.
Escada
Компанията е основана през 1979 г. от съпрузите Волфганг и Маргарет Лей. Името си компанията наследява от състезателен кон, донесъл на семейството голяма сума. Самият бренд е представен през 1978 г.
През август 2009 г. компанията обявява намерението си да потърси защита от кредитори, след като година по-рано загубите ѝ достигат 70.3 милиона евро, а след първото полугодие вече са 91.7 милиона. Банкрутът заплашва работните места на 2 300 служители и 182 магазина Escada. Модната къща е предложена на търг и много бързо намира купувач - Мегха Митал, една от наследниците на индийския клан Митал. Според слуховете тя купува марката за 70 милиона долара. Г-жа Митал обяви, че марката трябва да се преориентира към хората със средни доходи и да понижи цените си с 20%. Новата собственичка планира експанзия на пазарите в Индия, Китай и Япония, обновяване на детската линия и сериозно се захваща със създаването на мъжка линия. Новата политика дава резултат. През 2011 г. оборотът на Escada е около 300 милиона евро, а година по-късно е пусната линия часовници и украшения. Тази година Escada се обогати още с онлайн магазин, макар и засега той да работи само за Германия.
Christian Lacroix
През 1987 г., дизайнерът Кристиан Лакроа с подкрепата на модния гигант LVMH откри едноименната модна къща. През 2005 г., LVMH продаде лейбъла на американската компания Falic Fashion Group.
Финансовата 2008 г. завърши за модната къща със загуби от 10 милиона евро при оборот от 30 милиона евро. През 2009 г. Christian Lacroix е обявена в несъстоятелност. От 125 сътрудници остават 12, а есенно-зимната си колекция висша мода моделиерът плаща от собствения си джоб. Хонорарът на моделите възлиза на едва 50 евро.
Разорената модна къща привлича кандидат-купувачи, между които арабският шейх Аджман Хасан бен Али ал Наими и италианският бизнесмен Маурицио Борлети. До сделка обаче не се стига. Лакроа напуска своето творение и се заема с други проекти, а фирмата е временно закрита. През 2010 г. творчески директор на Christian Lacroix става Саша Валкоф. Той признава, че финансовото състояние на модната къща все още е крехко, но се надява през следващите три години да го стабилизира.
Yohji Yamamoto
Японският дизайнер Йоджи Ямамото създава първата си собствена марка дрехи Y's през 1972 година. Световната слава дойде при него след 9 години, когато прави своя дебют с колекция в Париж. В същото време пуска лейбъла Yohji Yamamoto.
През есента на 2009 г., когато модната къща подаде заявление за банкрут, дълговете на Ямамото са 67.8 милиона евро. Въпреки това, японецът се справя по-добре от френския си колега Кристиан Лакроа: марката не е предложена за продажба и Ямамото не трябваше да се сбогува с детето си. С преструктурирането на лейбъла се зае японското инвестиционното дружество Integral. Модната къща затвори два магазина в Ню Йорк, но успя да запази бутиците в Париж и Лондон. До ноември 2010 г. тя излезе от дълга. Модната къща е успешно работи и до днес, за голяма радост на феновете на великия дизайнер.
Gianfranco Ferre
Италианският дизайнер Джанфранко Фере основава своята модна къща през 1978 г. През 2002 г. тя е продадена на холдинга IT Holding..
Проблемите на модната къща започват след смъртта на основателя през 2007 г. През 2009 г. холдингът IT Holding обяви банкрут и предложи марката на търг. Тя бе купена през 2011 г. от базираната в Дубай Paris Group, занимаваща се с дистрибуция за Близкия изток на марки като Versace и Cerruti. Новите собственици обявиха плановете си да вложат в развитието на марката внушителна сума – 100 милиона евро. Но нещата тръгнаха не толкова добре. Магазините започнаха да се затварят, а самата марка се наложи да напусне историческото си седалище на улицата Pontachchi, след като не успя да договори със собственика Алберто Фере нови условия на наема. След това представители на Paris Group и комисари, назначени от италианското правителство, се заеха да наблюдават делата на модната къща, обвинявайки се взаимно във всички смъртни грехове. Paris Group заяви, че членовете на Комисията продават правата за използване на името на марката на някои китайски компании. Италианците, от своя страна, поставиха под въпрос способността на Paris Group да гарантира по-нататъшното развитие. И въпреки успеха на шоуто с колекцията пролет-лято - 2013 през септември миналата година на Fashion Week Milan , бъдещето на модната къща остава неясно.
Mariella Burani
През 1960 г. Валтер Бурани и неговата съпруга Мариека основават компанията Selene, специализирана в продажбата на детски дрехи. През 70-те компанията решава да пусне линия дамска мода под марката Mariella Burani.
В края на 2009 г. в миланския офис на Burani Designer Holding, собственик на групата Mariella Burani Fashion Group, се проведе обиск. Прокуратурата забеляза, че дълговете на компанията възлизат на около 20 милиона евро. Срещу топмениджърите Валтер Бурани и неговия син Джовани са предявени обвинения във финансови злоупотреби и борсови машинации. Година по-късно компанията е закрита. Валтер Бурани и Джовани са осъдени на по шест години затвор. Скоро фалит обявява и Mariella Burani Fashion Group. Опитите за реструктуриране на компанията се провалят и през 2012 г. модната къща затваря окончателно. Разпродадено е всичко: от седалището и магазините до канцеларските материали. Получените средства отиват за покриване на дълговете.