Как връчването на Нобелова награда може да е лошо за бизнеса?

Делът на Норвегия от износа на сьомга за Китай е паднал от 92% през 2010 г. до едва 29% през първата половина на тази година. Фарьорските острови и Великобритания са изпреварили Норвегия по продажби, въпреки че страната имаше почти монопол на пазара в предходното десетилетие.
Причината за спада е очевидна, според политически експерти – това е решението на норвежкия Нобелов комитет от октомври 2010 г. да връчи Нобеловата награда за мир на китайския дисидент Лиу Сяобо.
"Не е тайна, че намаляващите продажби в Китай са свързани с Нобеловата награда за мир. Това е тежка политическа ситуация между Норвегия и Китай и не е нещо, което може да бъде разрешено от индустрията," казва Алф-Хелге Аарског, главен изпълнителен директор на Marine Harvest, една от най-големите ферми за сьомга в страната.
Намаляващият пазарен дял е най-ясният признак за търговската изолация на Норвегия след присъждането на Нобеловата награда. Предложеното споразумение за двустранна търговия пропадна след години на преговори, а в края на миналата година Китай вдигна визовия режим за всички страни от ЕС, с изключение на Нпорвегия.
Вижте още: Сьомгата става вегетарианец
На редица норвежки политици, бизнесмени и журналисти бяха отказани визи за Китай, докато в същото време норвежкият посланик в Пекин играе тенис заради липсата на срещи.
Норвегия е изнесла 11 000 тона сьомга за Китай през 2010 г., докато Великобритания е продала едва 510 тона, а Фарьорските острови нито един.
През първите шест месеца на 2013 г. обаче Великобритания е изнесла 4 600 тона, Фарьорските острови 4 000 тона, а Норвегия 3 700 тона.
"В краткосрочен план не се очакват фалити," според Сигмунд Бьорго, директор на Норвежкия съвет по морски храни за Китай, според когото нарастващата цена на сьомгата донякъде е компенсирала спада в пазарния дял.
"Най-сериозен обаче ще е дългосрочният ефект. Пазарът в Китай се очаква да расте с 20% на годишна база, а миналата година ръстът бе от 40%. Ние сме във фаза на растеж и производители се позиционират. Губим конкурентното си предимство", казва Бьорго.
Китайските потребители обаче, повечето от които нямат представа за политическото напрежение между Китай и Норвегия, все още демонстрират силни предпочитания към норвежката сьомга, според хора от индустрията.