Индъстри Уоч: Акцизната политика ще е акцент в Бюджет 2014
През септември Министерството на финансите трябва да актуализира ключовите макро показатели, които да залегнат при формиране на конкретните бюджетни пера за следващата година, се казва в доклад на Индъстри Уоч за приходоизточниците в Бюджет 2014.
При декларирана политическа воля за запазване на ключовите параметри на плоския данък за физически лица и бизнеса, както и ставката по ДДС, акцент в приходната страна за следващата година ще бъде акцизната политика, според Индъстри Уоч.
При разходите, ключови действия ще бъдат тези, свързани с евросредствата за новия програмен период, както и реформите за подобряване на разходната ефективност в различни сфери и министерства.
Важно перо за приходната част на бюджета са приходите от акцизи върху тютюневи изделия, които са зависими от пазарната динамика и променящите се регулации.
През последните години ролята на акцизите върху цигарите за попълване на приходите в държавния бюджет става все по-значима. За последните 8 години – в сравнение с 2005 г. - държавата облага тютюневите изделия с около 1.2 млрд. лева повече.
За 2013 г., според предварителните разчети, акцизите върху цигарите трябва да донесат около 6.1% от общите постъпления в бюджета. Ето защо, политиката по определяне на акциза, ефективността на митниците по събиране на приходите и предотвратяване на контрабандата, както и създаването на цялостни благоприятни условия за бранша са от изключителна важност за гаранатиране на стабилни държавни финанси.
В условия на изоставащо изпълнение на някои ключови данъчни приходи (един от основните мотиви на правителството за актуализация на бюджета), акцизите върху цигарите все пак запазват ролята на си на предвидим и надежден източник на средства за бюджета.
За полугодието са събрани 818 млн. лева, като все пак има минимален спад от 1% спрямо миналата година. Негативната динамика на приходите от акцизи през първите шест месеца на настоящата година отново напомнят за структурните предизвикателства, пред които е изправен тютюневият отрасъл, и които трябва да бъдат отчетени като фискални при изработването на държавния бюджет за предстоящата 2014 г.
Планирането за 2014 г. трябва да вземе предвид възможни увеличения на цените за крайните потребител, свиване на продажбите и потенциално негативно въздействие върху бюджета.
Още през 2011 г. нова директива на ЕС предвижда значително увеличаване на минималните акцизни ставки, като за България и няколко други източноевропейски страни е дадена „отсрочка” до края на 2017 г.
Общият акциз върху цигарите трябва да бъде най-малко 60% от среднопретеглената продажна цена на дребно, като акцизът не трябва да бъде по-малко от 90 евро за 1 000 цигари, независимо от цената. Пазарът в България ще бъде силно засегнат от новите задължителни увеличения на облагането на тютюневите изделия.
В зависимост от избраната от България комбинация от специфичен и пропорциален акциз, ефектът върху цените ще е повишение с между 15 и 18 процента, или 0.69 – 0.80 лева на кутия цигари.
Препоръката на ЕК е това да става постепенно, т.е. за оставащите 4 години може да се очаква увеличение на облагането с 15-20 стотинки на кутия, ако правителството иска да предотврати нов голям шок в бъдеще. Това ще подтиска потреблението. Допълнително, ограниченията за пушене на закрито вероятно също ще допринесат за намаляване на продажбите и обложените цигари.
Очакваните стъпки за увеличение на акцизите, както и нарастващите разходи за производство и спазване на все по-стриктни изисквания за производителите, ще бъдат в голяма степен прехвърлени към крайния потребител с по-високи цени.
Дори преди облагането, цените на продаваните цигари в България са сред най-ниските в Европа – в резултат на продължило дълго време „задържане” на цените за вътрешния пазар. България е страната с най-малко повишение на цените на цигарите в ЕС, като от декември 2012 г. до юли 2013 г. цените в България са се увеличили едва с 0.2% при средно повишение от 4% в ЕС за същия период.
В Румъния цените на цигарите са скочили с 8%, в Гърция с 4%, а в Турция с 16%. Производители и търговци обаче едва ли могат устойчиво да задържат цените в средносрочен план при тези условия.