Колко трябва да струват бензинът и дизелът у нас
Преди седмица наблюдавахме една положителна тенденция на петролния пазар у нас в посока на неговото нормализиране и приближаването му към пазарите на останалите членки на ЕС – изравняване на цената на бензина и дизела.
Добрата новина е, че към днешна дата цените на двата вида гориво продължават да са равни при нива от 1.32 евро за литър, според данни на energy.eu.
Лошата новина е, че все още бензинът и дизелът са значително по-скъпи от други европейски страни, макар и България да е най-бедната страна членка на съюза.
При ниво от 1.32 евро за литър бензин горивото е по-скъпо в сравнение със страни, като Естония (1.262 евро за литър), Румъния (1.266 евро за литър) и дори Полша (1.318 евро за литър).
При дизела нещата стоят още по-зле, като по-евтино е горивото в Хърватия, Естония, Латвия, Люксембург.
* Данни: energy.eu
За тези, които веднага биха хвърлили вината върху държавата, данъците и акцизите, които тя събира върху цените на горивата, ще кажем, че проблемът далеч не е там.
Нещо повече, страната ни се отличава с вторите най-ниските такси и данъци, начислявани върху горивата, като за сравнение те са по-високи дори в Румъния и Естония, които се отличават с по-евтин бензин.
Налозите върху горивата формират 0.583 евро от цената на литър бензин у нас (44.2% от цената на горивото) на фона на 0.605 евро в цената от литър бензин в Румъния (47.8%) и 0.633 евро от цената на литър в Естония (50.2%).
По-ниско съотношение на данъците и таксите от цената на литър бензин в сравнение с това у нас откриваме единствено в Кипър (42.1%). За сравнение средното подобно съотношение в страните от ЕС е при ниво от 53.1%.
Или казано по друг начин ,държавата няма какво да направи повече за низходящ натиск в цените на горивата.
Доста е сходна ситуацията и при дизела. Държавните данъци и акцизи съставляват у нас 41.67% от стойността на дизела, като с по-ниско съотношение са Люксембург с 40.3% и Испания – 41.61%, като трябва да се има предвид, че това е част от усилията на двете икономики за достигане на ниски цени на горивата.
Тоест причината за относително високите цени на горивата (поне в сравнение с някои други членки от ЦИЕ), както неведнъж сме писали, трябва да се търси на друго място – стойността, която петролният сектор добавя върху стойността на литър гориво.
У нас тази стойност е 23.7 евроцента. Като процент в стойността на литър гориво добавената стойност на петролния сектор е 17.95%, на фона на средното от 12.9% за страните от ЕС.
Това е вторият най-висок процент сред всички страни от съюза, като с по-високо съотношение се отличава единствено Кипър – където петролният сектор добавя 20.55% към стойността си.
Малко по-добро е положението при дизела, като процентът, който петролната индустрия добавя към цената на горивото, е 20.5% на фона на 17.3% средното за страните от ЕС.
Ако петролният сектор в България добавя в стойността на горивата толкова, колкото е средното за страните от ЕС, то литър бензин би следвало да струва 1.24 евро, а литър дизел 1.28 евро.