20 сериозни дефекта на Дунав мост 2
Проверка на транспортното министерство е установила около 20 сериозни дефекта по Дунав мост 2. Това казва пред в. "Монитор" транспортният министър Данаил Папазов. "Не разбирам защо се говори за една дупка на Дунав мост 2, след като става дума за много дупки и за цяла серия проблеми", казва той.
Папазов пояснява, че прегледът на трасето се е наложил заради очевидни проблеми - напукванията вече са много, защото отводняването на моста е лошо, водата пролизва под асфалтовата настилка и когато започне да замръзва през зимата, щетите ще са още по-сериозни.
"Ако това може да ни е утеха, румънската част е в още по-лошо състояние. Проблеми са констатирани още с осветлението и в неработещите светофари. Засега от ведомството не са оптимисти, че ще могат да върнат обратно изпълнителите от испанската фирма FCC, тъй като строителните дейности са сертифицирани от сериозни комисии – както наши, така и международни.
"Аз не видях клауза в договора със строителите за гаранционен срок, което да ни даде право да поискаме поправяне на сериозните дефекти", казва министърът.
Поради липса на свързваща жп инфраструктура от румънска страна новата жп линия по Дунав мост 2 стои неизползвана, макар да бе тествана със скорост от 140 км/ч, колкото е максималната на наша мотриса.
Въпреки че трафикът през моста да е около два пъти над планирания, проблемите по изпълнението на настилката и други елементи от ползването на съоръжението скоро ще доведат до затруднения. Още не може да се предположи какви щети ще нанесе зимата върху моста.
Министър Данаил Папазов потвърдил, че от 15 декември цената на билетите за влак се вдига с 5 на сто, колкото е поискал превозвачът. Това се налага, за да се компенсира ръстът в стойността и на горивата, и на електричеството, поясни той.
В същото време увеличението е минимално, за да не се допусне отлив на клиенти от железницата. За да се подобрят условията за превоз на пътниците, експертите на БДЖ усилено разработват варианти за купуване на нов подвижен състав.
"Водихме преговори с управляващия орган по ОП "Околна среда", като засега те не са особено склонни да включат в това финансиране и нови вагони.
Жп транспортът обаче остава най-екологичен и затова преговорите ни продължават", казва министърът. Той допълни, че за първи път от десетина години насам от началото на годината са пуснати кушет вагони до Букурещ, Истанбул и Белград. Спалните вагони пътуват почти на 100% заетост, и то не само в пика на летния сезон.
От 15 декември влаковете се увеличават с 47, ще бъде върнат кушет вагонът от Кардам заради искане на клиентите, поясни Папазов.
"Освен че ще увеличим влаковете, ще направим и добри връзки в новото разписание. Така хората няма да слизат на гарата, за да разберат, че влакът, който им трябва да направят връзка, е току-що тръгнал", разказва още министърът.