8 тайни на авиокомпаниите, които пасажерите не знаят
Пътуването със самолет е предмет, от появата на гражданската авиация, на многобройни митове и градски легенди. Има широко разпространена легенда за едно място в самолетите, което увеличава шансовете за оцеляване в катастрофа. Или друга, според която самолетите изхвърлят екскрементите насред самия полет.
Повече за митовете за полети, в които хората продължават да вярват, можете да видите тук.
Но също така има и редица малки детайли и тайни, за които повечето пасажери са в неведение, но които са част от ежедневието на хиляди пилоти и сътрудници на летищата. В Reddit потребители решиха да помолят тези, които работят във въздушния транспорт, да споделят част от своите тайни с простосмъртните. И ако някои от тях заучат успокоително, други определено се оказват по-нелицеприятни и от разпространените митове:
В кислородните маски в самолета има кислород, достатъчен за 15 минути.
Ако сме по-точни кислородът в тях стига за 13 минути. Причина за паника обаче няма. Ако се стигне до понижаване на налягането в самолета по време на полет на дълги разстояния на височина 10 000 метра, пилотът има нужда от до 13 минути, за да намали височината до 3 000 м, където кислородът в атмосферата не е толкова разреден. Затова и маските са предвидени за толкова време.
За тези, за които това не е достатъчно успокоително, маските не са единственият източник на кислород, с който разполагат самолетите. На борда на всеки въздухоплавателен съд има система за спешна помощ, която има за цел да осигури кислород на пътници, например със сърдечни проблеми, по време на целия полет.
Идеята за 15-те минути все пак не е пълна заблуда: това е минималното време, с което пилотите в кабината трябва да разполагат с кислород. Този минимум се прилага за всяка пилотска кабина, която може да побере до четирима души, между които двамата пилоти.
Те също така разполагат и с маски, които покриват цялото лице и чиято цел е да осигурят въздух на пилотите в случай на силно задимяване при пожар или замърсяване с химически вещества.
Светлините в самолета се гасят по време на кацане през нощта, за да може очите на пътниците да свикнат, в случай че се наложи евакуация по спешност.
Самата истина е. Предвидено е, че ако се наложи евакуация на пътниците по спешност, това трябва да се случи за 90 секунди, тоест няма да има време за аклиматизиране на очите към мрака.
По отношение на изискването за вдигане на капаците на прозорците при кацане през деня, целта е бордовият състав да може да вижда какво се случва отвън в случай на проблеми. Например при принудително кацане някое от крилата може да се подпали. Персоналът трябва да може да види какво се случва навън, за да предприеме евакуация от противоположната страна на огъня.
По време на дъжд пилотите приземяват самолетите по–рязко, за да избегнат пързалянето
Ако кацането ви се стори по-твърдо по време на дъжд, не обвинявайте пилота. Всъщност пилотите не си поставят за цел да ви осигурят по-меко кацане, наричано още "kiss landing", защото това може да увеличи дистанцията за приземяване. Те просто искат да спрат самолета в предвидената точка, което е по-лесно, когато самолетът започне приземяване под определен ъгъл.
Включените мобилни телефони представляват опасност в самолета
Това не е съвсем мит, но не е и цялата истина. Вашият мобилен телефон няма да предизвика катастрофа по време на излизане и кацане, но за компенсация може да смути радиовръзката по време на полет, по същия начин, по който ще смути работата на радио или телевизионен апарат, ако е поставен върху него.
Двамата пилоти получават различна храна като предпазна мярка в случай на хранително отравяне
Златно правило в авиацията. Храната на двамата пилоти задължително трябва да идва от две различни хранителни или ресторантски вериги и това не се отнася само до полета, но и преди него.
Полетът може да се забави и дори да бъде отложен, ако машината за кафе не работи
Първо – не всички самолети имат кафе машина, а ако тя не работи, пътниците от първа класа и пилотите ще се задоволят с разтворимо кафе.
Самолетите могат да летят само с един двигател, ако се наложи
Успокояваща новина е, че това е самата истина. Всички съвременни самолети могат не само да летят, но и да излитат, и да кацат само с един работещ двигател. Нещо повече- пилотите редовно тренират върху стимулатори да излизат и кацат по този начин.
Тоалетната може да се отвори отвън
Логично е, че стюардите трябва да могат да отворят тоалетната при възникване на извънредна ситуация или ако някой се е заклещил вътре. Неприятното е, че всъщност това може да направи всеки, който е наясно каква точно система използва този самолет.