Режат маршрутките в София, остават 17 линии
17 маршрутни линии ще останат в София. Броят на линиите е заложен в документацията за новия конкурс, който трябва да стартира през февруари, а скоро изискванията към превозвачите ще бъдат внесени за обсъждане в СОС.
От 2 г. общината заявява намерение да намали маршрутките и да сведе до минимум преминаването им през центъра За целта беше сформирана работна група, която да предложи прекрояване на транспортната схема.
Първоначалният вариант на предложените от нея линии предвиждаше намаляване само с една от сегашните 22, както "24 часа" писа в началото на годината. Идеята обаче не беше приета от кмета Йорданка Фандъкова.
Затова новото предложение предвижда съкращаване на маршрутките с 5 линии. Според доклада на работната група линиите ще бъдат отдадени за срок от 5 г.
Предвижда се линия 5 да вози от Централна гара до Студентски град, линия 9 - от "Надежда" 3 до "Дружба" 2. Банкя пък ще се обслужва от линия 10, която ще стига до пл. "Руски паметник". От площада, но само през уикендите пък ще тръгва маршрутката за Златните мостове.
Линия 11 ще обслужва "Бенковски" и ще вози до Лъвов мост. Кварталите "Люлин" и "Дружба" ще свързват маршрутките по линия 16. Линиите 17 и 18 ще возят съответно от Ботунец до жк "Гоце Делчев" и от Кътина до "Дружба" 1. Маршрутът на линия 22 пък е от Владая до жк "Свобода".
Две линии - 27 и 29, ще обслужват "Овча купел". Първата ще стига до Студентски град, а втората - до "Младост" 2. До Студентски град, но от "Люлин" 5 ще тръгва линия 32. Между с. Лозен и Нови Искър ще се движи линия 37, а 35 - от Кривина до "Люлин" 1.
До Волуяк ще ходи линия 40, която ще тръгва от пл. "Руски паметник". Селата Подгумер и Войняговци, но през курс, ще обслужва линия 46. Тя ще стига до Лъвов мост. 48-а линия пък ще вози по маршрут Нов български университет - "Дружба" 2.
Изискванията към новите превозвачи за по-натоварените маршрути е да имат между 8 и 12 коли, а за останалите - от 2 до 7. Според условията интервалът на движение по първите е средно между 10 и 14 минути, а по останалите 20 - 30 минути.
Първата кола по повечето линии ще е в 6 сутринта, а последната около 22 ч. Маршрутите на част от тях все пак ще минават през централни булеварди като "Цар Освободител", "В. Левски", "Хр. и Е. Георгиеви" и "Патриарх Евтимий".
"Няма как да се избегне минаването по бул. "Цар Освободител" в участъка между Ректората и Орлов мост за някои линии. Като цяло обаче преминаването през центъра е максимално ограничено, например маршрутките няма да се движат по улици като "Раковски" и "Оборище", както е сега, за да не натоварват допълнително трафика.
Освен че линиите са намалени като брой, има и съществени промени в маршрутите им, обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.
Всъщност договорите между общината и превозвачите изтекоха през 2012 г. От отдадените на конкурс през 2003 г. 49 линии 27 не действат -превозвачите са се отказали да ги обслужват, тъй като са нерентабилни. Основната причина за това се дължи на пускането в експлоатация на първата и втората линия на метрото.
Според Христов от 22-те линии в момента реално действащи са 15-16, а останалите правели спорадични курсове, движели се само в пикови часове или скъсявали маршрутите. Затова услугата все пак ще бъде запазена, но основно за квартали с недостатъчно добро обслужване от градския транспорт.
Според Христов, ако СОС одобри документацията и няма обжалване, конкурсът може да бъде обявен през февруари догодина. Линиите няма да са разделени на пакети, а превозвачите ще кандидатстват отделно за всяка. Според методологията за оценка на офертите най-много точки ще получават превозвачите, които разполагат с нови коли, собствена база и опит в предоставянето на транспортни услуги.
Превозвачите ще бъдат задължени да сключат договори с Центъра за градска мобилност и да обменят информация за трафик, задръствания и катастрофи. Обмисляме да предложим такива договори да бъдат подписани и с таксиметровите компании.
За съжаление, по технически причини отпадна идеята маршрутките да бъдат оборудвани с GPS-и, обясни шефът на транспортната комисия към СОС Радослав Тошев, който е начело и на работната група, изготвила документите за конкурса.