Вече шест години имаме възможност да пазаруваме и прекарваме свободното си време в модерните търговски центрове. Молът не е само място за пазаруване, а има и социални функции – в него хората се забавляват и се срещат с приятели.

Разбирайки това, търговските центрове се опитват по всякакъв начин да монетаризират засиления интерес към тях, особено в условията на силна конкуренция, опитвайки се да се отграничат от останалите.

За разлика от 2011 г., когато в България не беше открит нито един нов шопинг център, през 2012 г. бяха открити два нови мола, които повишиха търговските отдаваеми площи с 12.3% - до 640 560 кв. м.

През тази година бе пуснат най-големият търговски център в България до момента „Парадайс Център” (80 000 кв. м).

През първата половина на следващата година най-вероятно ще станем свидетели на откриването на още един търговски център Sofia Ring Mall, който заедно с магазина Ikea ще разполага със 100 000 кв. м. търговски площи.

Ще се опитаме да направим сравнение между търговските центрове в столицата и с какво се различават помежду си. Ще изберем няколко критерия за това – достъп и таксуване на паркинг, брой магазини, ексклузивно представителство на определени марки, място за отдих, спорт и развлечение, забавления за деца.

Ща започнем от най-големите към най-малките:

Парадайс Център

Най-новият и най-големият търговски център имаше шанса да се поучи от грешките на останалите и директно да засили конкуренцията към силните страни на съществуващите до момента търговски центрове.

Не е случаен фактът, че търговският център се самоопредели като първия „lifestyle mall“, осъзнавайки новите тенденции и функции на търговските центрове.

За развлечения са предвидени 25 000 кв. м отдаваема площ. Освен боулинг, билярд, видео игри, фитнес и кино, има ледена пързалка и атракциони за любителите на активната почивка и силните усещания.

В търговския център откриваме първия магазин за бижута и аксесоари Folli Follie, както и първия за България италиански магазин за детска мода Original Marines.

В търговския център е представена киноверигата Cinema City, притежаваща общо 14 салона, както и с първата в България 4DX кино-зала със 100 места.

За децата се грижи детския център Playground, който е най-големият сред търговските центрове, разположен на около 4 000 кв. м. търговска площ.

Молът разполага и с първия тематичен увеселителен парк, разположен в търговски център, както и синтетична ледена пързалка.

На площ от 4 032 кв. м е разположен спортният комплекс Orange Fitness с басейн, възстановителен СПА-център и релакс, фитнес, скуош, спининг и йога.

По отношение на хранителните вериги разнообразието е значително, като посетителите имат широк избор – от заведения за бързо хранене до ресторанти с тераси (гръцки, италиански и др.)

Разположен в близост до три основни пътни артерии в София - бул. Черни връх, ул. Сребърна и бул. Тодор Каблешков, търговският център осигурява безплатен достъп до паркинга си за 2 000 автомобила.

Няма как обаче да не отбележим трудния и бавен достъп до него в почивните дни, когато молътт е изключително натоварен. Ремонтните дейности свързани със строителството на метрото допълнително затрудняват придвижването.

The Mall

Открит през лятото на 2010 година, вторият най-голям търговски център в София The Mall, до голяма степен залага на централното си местоположение. В него има 178 магазина.

Комплексът разполага с по-голям брой паркоместа от Парадайс – 2 800, като и наземен паркинг. Паркингът е безплатен в рамките на четири часа.

The Mall бе първият търговски комплекс у нас, носител на международно признатия сертификат за управление на околната среда, съгласно ISO 14001:2004.

В увеселителната част има кино Арена и фитнес.

За децата има голям детски център Capella Play, както и увеселителен център на Playground с боулинг и билярд. На открития паркинг са разположени увеселителни съоръжения.

Може да се каже, че в търговския център е намерен баланс между възможността да се пазарува и да се прекарва свободното време в студените зимни дни или за пръв път е заложена концепцията за „социални функции“.

Сердика Център

Преди откриването на The Mall това моментно бе най-големият търговски център в страната, със своите 51 000 кв. м. търговски площи.

Той отвори врати в средата на март 2010 година, като се позиционира като „място за пазаруване“.

Разполага с относително голям паркинг с 1 600 места, като първите четири часа са безплатни.

Търговският център има с около 20% по-голям брой магазини в сравнение с The Mall - 210.

Като най-голям минус на мола може да се определи липсата на възможности за забавление за деца – под формата на детски центрове или увеселителни съоръжения. Това частично е компенсирано с традиционния безплатен детски театър, провеждан всяка неделя.

Bulgaria Mall

Търговският център бе открит в края на миналата година и разполага с 33 000 кв. м търговски площи, както и паркинг за 1 100 автомобила, като безплатни са първите два часа.

Ексклузивно за България в търговския център е представена британската верига универсални магазини Debenhams.

Той разполага с кино “Арена” със седем зали, както и развлекателен център за деца – Play Park. Търговският център се опитва да привлече клиенти с честото организиране на концерти на водещи изпълнители, както и редица мероприятия за деца.

Mall of Sofia

Това е един от най-старите молове в София, като разполага с площ от 23 600 кв. м и разполага с над 130 магазина.

Той е с относително малък паркинг от 700 места, което до голяма степен предопределя паркомястото да се таксува с 1 лв. след първите 20 минути.

Търговският център бе продаден от основателите си през юни 2011 година за над 100 милиона евро.

Сред основните недостатъци, освен малкия паркинг, който е платен независимо от престоя, са още липсата на развлечения за деца, макар и търговският център да разполага с кино, за разлика от Сердика център.

Едно от основните му предимства са централното му разположение и липса на големи търговски центрове в непосредствена близост в тази част на града. Той е един от двата в София (заедно със Sofia City Center), където има ресторанти McDonald's.

Sofia City Center

Това е първият търговски център в София, който разполага с 23 000 кв. м търговски площи. За съжаление, броят на търговските обекти непрекъснато намалява.

Той също разполага с ограничен брой паркоместа – едва 400. Безплатен е престоят на паркинга само за първите 20 минути, след което посетителите се таксуват с 1 лев при 4-часов престой.

Рамките на търговския център напуснаха водещи търговски вериги, които присъстват в почти всички други центрове, като това е и единственият мол, в който не навлезе марката H&M.

Като основно предимство може да се посочи централното му положение.