На какво залагат софийските молове?
Вече шест години имаме възможност да пазаруваме и прекарваме свободното си време в модерните търговски центрове. Молът не е само място за пазаруване, а има и социални функции – в него хората се забавляват и се срещат с приятели.
Разбирайки това, търговските центрове се опитват по всякакъв начин да монетаризират засиления интерес към тях, особено в условията на силна конкуренция, опитвайки се да се отграничат от останалите.
За разлика от 2011 г., когато в България не беше открит нито един нов шопинг център, през 2012 г. бяха открити два нови мола, които повишиха търговските отдаваеми площи с 12.3% - до 640 560 кв. м.
През тази година бе пуснат най-големият търговски център в България до момента „Парадайс Център” (80 000 кв. м).
През първата половина на следващата година най-вероятно ще станем свидетели на откриването на още един търговски център Sofia Ring Mall, който заедно с магазина Ikea ще разполага със 100 000 кв. м. търговски площи.
Ще се опитаме да направим сравнение между търговските центрове в столицата и с какво се различават помежду си. Ще изберем няколко критерия за това – достъп и таксуване на паркинг, брой магазини, ексклузивно представителство на определени марки, място за отдих, спорт и развлечение, забавления за деца.
Ща започнем от най-големите към най-малките:
Парадайс Център
Най-новият и най-големият търговски център имаше шанса да се поучи от грешките на останалите и директно да засили конкуренцията към силните страни на съществуващите до момента търговски центрове.
Не е случаен фактът, че търговският център се самоопредели като първия „lifestyle mall“, осъзнавайки новите тенденции и функции на търговските центрове.
За развлечения са предвидени 25 000 кв. м отдаваема площ. Освен боулинг, билярд, видео игри, фитнес и кино, има ледена пързалка и атракциони за любителите на активната почивка и силните усещания.
В търговския център откриваме първия магазин за бижута и аксесоари Folli Follie, както и първия за България италиански магазин за детска мода Original Marines.
В търговския център е представена киноверигата Cinema City, притежаваща общо 14 салона, както и с първата в България 4DX кино-зала със 100 места.
За децата се грижи детския център Playground, който е най-големият сред търговските центрове, разположен на около 4 000 кв. м. търговска площ.
Молът разполага и с първия тематичен увеселителен парк, разположен в търговски център, както и синтетична ледена пързалка.
На площ от 4 032 кв. м е разположен спортният комплекс Orange Fitness с басейн, възстановителен СПА-център и релакс, фитнес, скуош, спининг и йога.
По отношение на хранителните вериги разнообразието е значително, като посетителите имат широк избор – от заведения за бързо хранене до ресторанти с тераси (гръцки, италиански и др.)
Разположен в близост до три основни пътни артерии в София - бул. Черни връх, ул. Сребърна и бул. Тодор Каблешков, търговският център осигурява безплатен достъп до паркинга си за 2 000 автомобила.
Няма как обаче да не отбележим трудния и бавен достъп до него в почивните дни, когато молътт е изключително натоварен. Ремонтните дейности свързани със строителството на метрото допълнително затрудняват придвижването.
The Mall
Открит през лятото на 2010 година, вторият най-голям търговски център в София The Mall, до голяма степен залага на централното си местоположение. В него има 178 магазина.
Комплексът разполага с по-голям брой паркоместа от Парадайс – 2 800, като и наземен паркинг. Паркингът е безплатен в рамките на четири часа.
The Mall бе първият търговски комплекс у нас, носител на международно признатия сертификат за управление на околната среда, съгласно ISO 14001:2004.
В увеселителната част има кино Арена и фитнес.
За децата има голям детски център Capella Play, както и увеселителен център на Playground с боулинг и билярд. На открития паркинг са разположени увеселителни съоръжения.
Може да се каже, че в търговския център е намерен баланс между възможността да се пазарува и да се прекарва свободното време в студените зимни дни или за пръв път е заложена концепцията за „социални функции“.
Сердика Център
Преди откриването на The Mall това моментно бе най-големият търговски център в страната, със своите 51 000 кв. м. търговски площи.
Той отвори врати в средата на март 2010 година, като се позиционира като „място за пазаруване“.
Разполага с относително голям паркинг с 1 600 места, като първите четири часа са безплатни.
Търговският център има с около 20% по-голям брой магазини в сравнение с The Mall - 210.
Като най-голям минус на мола може да се определи липсата на възможности за забавление за деца – под формата на детски центрове или увеселителни съоръжения. Това частично е компенсирано с традиционния безплатен детски театър, провеждан всяка неделя.
Bulgaria Mall
Търговският център бе открит в края на миналата година и разполага с 33 000 кв. м търговски площи, както и паркинг за 1 100 автомобила, като безплатни са първите два часа.
Ексклузивно за България в търговския център е представена британската верига универсални магазини Debenhams.
Той разполага с кино “Арена” със седем зали, както и развлекателен център за деца – Play Park. Търговският център се опитва да привлече клиенти с честото организиране на концерти на водещи изпълнители, както и редица мероприятия за деца.
Mall of Sofia
Това е един от най-старите молове в София, като разполага с площ от 23 600 кв. м и разполага с над 130 магазина.
Той е с относително малък паркинг от 700 места, което до голяма степен предопределя паркомястото да се таксува с 1 лв. след първите 20 минути.
Търговският център бе продаден от основателите си през юни 2011 година за над 100 милиона евро.
Сред основните недостатъци, освен малкия паркинг, който е платен независимо от престоя, са още липсата на развлечения за деца, макар и търговският център да разполага с кино, за разлика от Сердика център.
Едно от основните му предимства са централното му разположение и липса на големи търговски центрове в непосредствена близост в тази част на града. Той е един от двата в София (заедно със Sofia City Center), където има ресторанти McDonald's.
Sofia City Center
Това е първият търговски център в София, който разполага с 23 000 кв. м търговски площи. За съжаление, броят на търговските обекти непрекъснато намалява.
Той също разполага с ограничен брой паркоместа – едва 400. Безплатен е престоят на паркинга само за първите 20 минути, след което посетителите се таксуват с 1 лев при 4-часов престой.
Рамките на търговския център напуснаха водещи търговски вериги, които присъстват в почти всички други центрове, като това е и единственият мол, в който не навлезе марката H&M.
Като основно предимство може да се посочи централното му положение.