Извън столицата печели само един от три мола
По последни данни от пазара с откриването на плевенския мол “Панорама” през април догодина броят на съвременните търговски центрове в България ще стане 25. Осем от тях са разположени в столицата, а останалите - в по-големите български градове.
Първенец по търговски площи в молове на хиляда жители, който може би скоро няма да бъде надминат, остава Бургас. На всеки хиляда бургазлии се падат по 466 квадратни метра в съвременен търговски комплекс, пише вестник "Труд".
На другия полюс е Плевен с 97 квадрата, а столицата е някъде по средата. Въпреки осемте мола в София, търсенето все още не е задоволено, тъй като там се падат по 213 квадрата на всеки 1000 жители.
Средното предлагане на площи в търговски центрове в България е достигнало 101 квадратни метра на хиляда души население, което е под средноевропейските 260 кв. метра. Прогнозите са, че до края на 2014 г. насищането с търговски площи ще нарасне с 19% до 119 кв. м на 1000 души.
В София и в страната
От мол до мол обаче има разлика. Търговските центрове в провинцията са също толкова лъскави на външен вид, както и тези в столицата. Но само на пръв поглед. Всъщност с малки изключения търговците и заведенията в тях не са същите като в столицата. Защото покупателната способност на жителите на тези градове е по-ниска, отколкото в София.
В плевенския мол “Панорама” например ще отидат предимно модни марки от среден клас, които предлагат облекла и обувки на достъпни цени и които вече имат магазини и в други търговски центрове.
Те се съгласяват да открият обекти и в Плевен, водени преди всичко от факта, че в радиус от 150 километра около града няма нито един съвременен търговски център.
“Сега, когато плевенчани искат да осъвременят гардероба си с нещо модерно, пътуват до Русе или Велико Търново. В града в момента има само магазин на “Кенвело”, каза пред “Труд” управителят на бъдещия мол Владислав Монов.
“Ако тръгнем да търсим наематели за мол в София, ще поканим примерно 100 марки, като почнем от най-скъпите и вървим към по-евтините. За мол в провинцията не можем да работим така.
Там се стремим към вече утвърдили се на нашия пазар марки, към фирми, които знаят каква е обстановката у нас и към такива, които могат да са с по-достъпни цени”, разказа Росен Генев, мениджър “Търговски площи” във “Фортон” - фирмата, ангажирана да търси наематели за плевенския мол.
В случая с Плевен “Фортон” започнали да търсят наематели в началото на лятото на 2013 година и вече имат сключен договор с “Карфур”, която у нас работи като верига, предлагаща предимно евтини стоки.
“София и страната са две съвсем различни неща. Тук моловете все повече се специализират, докато в провинцията те трудно могат да се преборят с конкуренцията за място под слънцето”, смята и шефката на “Фортон” Михаела Лашова.
Неравномерно разпределение
Последните изградени в столицата търговски центрове се опитват да задоволяват различни вкусове. “Парадайз център” например набляга на развлеченията, спорта и изобщо свободното време.
“България мол” пък е единственият чисто квартален търговски център за южните райони на столицата. “Сердика център” е по-тясно специализиран за продажба на облекла и обувки.
“Във Варна, Русе, Стара Загора и другаде, където има по няколко мола, само един работи добре. Останалите страдат от разрастването”, смята Лашова. Според нея в момента при сегашните покупателни възможности няма нужда от 4-5 мола в окръжен град, защото от 3 само един печели. Докато София на практика може да поеме още.
Отделен е въпросът какво се смята за съвременен търговски център. Според експертите за мол в българските условия може да се приеме само сграда с над 10 000 квадратни метра отдаваема площ. Въпросът обаче е да не е само с един или два работещи магазина, каквито случаи има.
Единият от русенските молове например дълго време работеше само с една книжарница и една аптека. Плевенският 3 години след завършването на грубия строеж не можеше да бъде докаран до състояние да приеме наематели заради затруднения на предишния му инвеститор Аладин Хафран.
Ниски приходи, ниски наеми
Пряко свързани с покупателните възможности на населението и оборотите са и наемите в търговските центрове. Само за едно тримесечие - от юли до септември тази година, наемите в моловете в столицата паднаха с цели 11 на сто. В провинцията спадът за същия период е 10%, но нивото на наемите в тамошните търговски центрове и в столичните е различно.
Докато в София дори след падането равнищата са около 24 евро на квадрат за площите от 100-150 квадратни метра и около 18-20 евро за по-големите, в останалите градове най-високите наеми са 16-18 евро на квадрат и намаляват за по-големите площи.
Обяснението за спада в столицата е в настъпваща трета вълна от нови молове. В рамките на следващите 6 до 9 месеца в София предстои откриването на “Саут Ринг мол”, както и на нов търговски център в жк “Люлин”.
В градове като Бургас, Варна, Русе и Плевен пък съвсем наскоро бяха открити молове, което също е причина за падането на наемните цени. Там обаче не се очакват нови търговски центрове или поне не скоро, защото пазарът е наситен и конкуренцията - голяма.