Сред трупащите се опасения около подготовката на Бразилия за Световното първенство по футбол през 2014 г. вече има още едно – въздушният транспорт.

Ръководители от въздушната индустрия твърдят, че има все по-голям риск бразилските летища и авиолинии да не са подготвени да превозват безпроблемно стотици хиляди хора до 12-те града домакини на мачове от първенството в страна с размери колкото САЩ, пише Wall Street Journal.

"Всеки, който ви казва, че няма да има никакви проблеми, лъже," казва Жозе Ефромович, главен изпълнителен директор на Avianca. Когато Бразилия играе с Мексико в североизточния град Форталеза, например, в този ден около 100 самолета ще трябва да кацнат и да излетят от града. "На летището няма място дори за половината от тези самолети."

Спортният форум имаше за цел да покаже стъпването на Бразилия на световната сцена като модерна икономическа сила след десетилетие на икономически растеж, което създаде силна средна класа.

Вместо това Бразилия бе разкритикувана от ФИФА за забавяние при подготовката на стадионите, а страната изпитва затруднения да осигури и достатъчно хотелски легла.

Сега транспортът също се оказва, че може да бъде проблем по време на Световното първенство.

Вижте още: Бразилия ще похарчи 3.5 млрд. долара за стадионите за Световното

Инвестициите в летища в Бразилия, където трафикът се е удвоил през последните пет години, дори и след като ръстът се забавя през миналата година, не се движеха със същите темпове както икономическия растеж на страната.

Бразилия има третият най-голям пътнически въздушен пазар в света, но пътниците поставят страната на 131-о място по качество на инфраструктурата, според проучване на Световния икономически форум от 2013 г.

Според Марсело Гуаранис, президент на авиационния регулатор Anac, продължаващото разширяване и модернизиране на летищата в страната ще осигури достатъчно капацитет, за да бъде задоволено търсенето.

Въпреки това очакваните 600 000 чуждестранни фенове, които ще залеят страната за Световното първенство в периода юни 12 – юли 13, ще поставят под сериозен натиск летищата и авиокомпаниите, според ръководители от индустрията.

За да се опитат да задоволят очакваното търсене, водещите бразилски авиокомпании, между които Tam, Gol и Azul, са поискали и са получили разрешение от Anac през миналия месец да добавят близо 2 000 полета по време на световното първенство.

Проучване на Бразилската банка за развитие от 2010 г. показва, че половината от 20-те най-големи летища в Бразилия не могат да поемат повече полети заради ограниченото място за пътници на терминалите и ограниченото място за самолети.

Инвестиционна програма на стойност 2.7 млрд. долара, която имаше за цел да разреши този проблем навреме за Световното първенство, дори не е изпълнена наполовина, заявиха през ноември от държавния летищен оператор Infraero.

Летището във Форталеза обяви, че няма да може да финализира навреме плановете си за разширение и вместо това ще използва импровизиран терминал от платнище.

Вижте още: Adidas и Nike в битка за надмощие в Бразилия

Летището в Куиаба, отдалечен град в щата Мато Гросо, известен с отглеждането на соя и животни, може да създава проблеми на посетителите по време на първенството, казва Карлос Озорес от консултантска компания ICF. Летището е построено преди 50 години и е с капацитет 2.5 млн. пътници на година, докато през миналата година оттам са минали над 2.8 млн. пасажери.

Обновяването на летището, което трябваше да удвои капацитета му и да бъде завършено преди повече от година, е насрочено да приключи един месец преди първенството, според Infraero. Резервният план на правителството е да покрие терминала с платнище.

През 2012 г. бразилското правителство опита да ускори процеса по модернизацията, като приватизира основните летища в страната. Според наблюдатели обаче този ход е дошъл прекалено късно, за да може те да бъдат обновени преди първенството.

Бразилия също така не разполага с други транспортни алтернативи като влакове и надежден автобусен транспорт, така че въздушният транспорт е "единствената реална връзка между стадионите," казва Озорес.

В същото време самите авиокомпании се очаква да имат проблеми с нарасналото търсене. В ролята си на двата най-големи превозвача по брой на пътниците - Gol и Tam, се конкурираха за пазарен дял през последните години, като увеличаваха полетите си с по-бързи темпове от нарастването на търсенето. След като изгубиха стотици милиони долари, те въведоха икономии, като ограничиха полетите си и елиминираха услуги.

Това доведе до значително забавяне на въздушния трафик през последната година, според данни на IATA.

През 2012 г. повече от един на всеки 10 полета в Бразилия е имал закъснение от 30 минути или повече, а 7.5% от полетите са били отменени, според Anac. Най-натовареният маршрут между Рио де Жанейро и Сао Пауло е имал най-голям процент отменени полети, като един на всеки осем полета така и не се е осъществявал.

Дори и при това положение едни от най-високите цени на полетите в света са в Бразилия. За цената, която ще плати за полет от 400 км между Рио де Жанейро и Сао Пауло, човек би могъл да прелети 4 000-те км между Ню Йорк и Лос Анджелис.

За да се справят с обвиненията на правителството, че поддържат изкуствено високи цени, някои от най-големите авиокомпании, между които Azul и Avianca, са сложили таван на цените на билетите по време на Световното първенство от около 410 долара за полет.

Въпреки това авиокомпаниите, които контролират по-голяма част от пазара, не са се включили към тази инициатива, а дори тази ограничена цена е непосилна за повечето бразилци.