Създателят на WhatsApp: от купони за храна до милиардер
Сделката на стойност 19 млрд. долара, в която WhatsApp Inc. ще бъде придобита от Facebook Inc. започва в Yahoo! Inc. преди повече от пет години, когато Ян Коум се разочарова от начина, по който интернет компаниите се концентрират върху рекламата, пише Bloomberg.
Той напуска Yahoo през 2007 г. с друг инженер от компанията Браян Актън и до 2009 г. двамата основават нова компания, която изцяло избягва рекламите. Тази стратегия им позволява да се концентрират върху създаването на лесен за употреба продукт за обмяна на съобщения, вместо да разработват нови начини да събират информация за клиентите за целите на техните меркетингови предложения, казва Коум в свое съобщение в блог през 2012 г.
“Никой не се събужда с въодушевление, че ще види повече реклами и никой не си ляга с мисълта за рекламите, които ще види през утрешния ден,” казва още Коум.
Вижте още: Шефът на компания за 800 млн. долара все още живее с баща си
Техният подход в крайна сметка се отплаща. WhatsApp успява да натрупа 450 милиона месечни потребители, които изпращат милиарди съобщения на ден. Това е два пъти повече от Twitter Inc. Вчера Facebook купи тяхната петгодишна компания WhatsApp Inc в най-голямата сделка от 2001 г. насам. Придобиването със сигурност ще направи Коум и Актън милиардери.
За 38-годишният Коум това забогатяване е в рязък контраст с положението му през неговите тинейджърски години, когато семейството му разчитало на купони за храна, след като емигрира от Украйна в САЩ.
WhatsApp не събира информация за потребителите си като име, пол, адрес или възраст. Вместо това потребителите биват одобрени след верифициране на телефонните им номера.
Коум ще се присъедини борда на директорите на Facebook, след като сделката бъде финализирана.
Двамата партньори са достатъчно големи, за да си спомнят спукването на първия дотком балон. 42-годишният Актън израства в Michigan и е служител номер 44 в Yahoo. Той инвестира по време на дотком балона и губи милиони долари, когато пазарът се срива, по информация на Forbes.
След това той наема Коум в Yahoo и влиза в ролята на негов ментор според Forbes. След като напуска Yahoo, Актън пише в Twitter, че кандидатствал за работа във Facebook през 2009 г., но не бил одобрен.
Двамата основават WhatsApp по-късно същата година с идеята, че потребителите на смартфони би трябвало лесно да обменят съобщения, без да плащат на мобилните оператори. Услугата може да се ползва безплатно в продължение на година, след което се плаща по 99 цента на година.
Те избягват маркетинга и не наемат човек, който да се заеме с връзките с обществеността, разчитайки на реклама от уста на уста и препоръки на потребители. Приложението става популярно сред приятели и роднини, които си общуват от различни държави, най-вече в Европа, тъй като така се заобикаля плащането на мобилните оператори за размяна на тестови съобщения.
Двамата основатели избягват публичността, като дори офисът на компанията в Маунтин Вю не е обозначен по никакъв начин.
Стремежът на Коум да стои далеч от рекламата контрастира на подхода на усилията на Facebook да правят пари от хората, които използват социалната мрежа през мобилните си устройства. Коум съобщава в изявление на сайта на компанията, че WhatsApp ще остане самостоятелна и ще развива дейност независимо.
“Нямаше да се стигне до партньорство между нашите две компании, ако трябваше да правим компромис с основните ни принципи, които винаги ще определят нашата компания, нашата визия и нашия продукт,” казва той.