Банките влизат в лаптопа и телефона
Развитието на мобилните технологии и навлизането и увеличаващите се продажби на смартфони и мобилни устройства накараха банките да погледнат към тях. Това е основната нова ниша, в която се развиват услугите им през 2013 г.
Прости и по-сложни операции вече могат да се правят дистанционно, без да се налага посещение в банковия клон. Освен това се случва 24 часа в денонощието. А дейностите, които могат да се извършват по този начин, непрекъснато се увеличават.
Някои банки отчитат дори двоен и троен ръст на хората, които са започнали да ползват интернет или мобилно банкиране, информриа в. 24 часа.
Те са възможни със специални онлайн платформи и GSM приложения, които банките разработват. В първия случай не е необходимо да имате специални характеристики на компютъра или лаптопа. Обикновено достъпът до интернет банкирането става през специален портал в сайтовете на банките
За да се възползвате от пълните функции на мобилното банкиране обаче, трябва да имате телефон или таблет с операционна система (т.нар. смартфони) и да инсталирате специално приложение на вашата банка.
Независимо дали ползвате компютъра или GSM-а, банкирането през тях дава възможността да проверявате, управлявате и контролирате финансите си дистанционно. Входът в системите за банкиране става с потребителско име и парола, създадени от клиента.
Първият вариант е т.нар. пасивно банкиране. Чрез него може само да наблюдавате. Може да прегледате салдо по сметката, да получите информация за кредитите и банковите карти, които имате, да видите историята на движенията и трансакциите по сметката си.
Понякога за пасивното банкиране не е нужно да инсталирате допълнителни програми на телефона си, а само да отворите браузъра и да въведете потребителското име и паролата си в мобилния сайт на банката.
Активното банкиране дава повече възможности. С него може да правите преводи
- към ваши сметки в същата банка или към чужди сметки в други банки. Това става чрез онлайн попълване на платежно нареждане. Преводите може да са в левове или във валута. Може да се избере на коя дата да бъдат извършени и с коя платежна система.
Някои платформи дават възможност да си създадете образци, които да ползвате в бъдеще при повтарящи се операции, без да попълвате всичко наново. Почти във всички случаи банките дават отстъпки при преводите онлайн спрямо стандартните тарифи за извършването им в клон. Целта е да стимулират ползването на дистанционни операции, което им снижава разходите за поддръжане на клонове и персонал.
Защитата при преводите може да се гарантира по няколко начина. Използват се сложни протоколи с криптиране, за да е сигурен трансферът на данни. При трансакциите към трети лица се ползват допълнителни защити. Едната е с въвеждане на кодове за идентификация
Те могат да се получават на личния мобилен телефон, който клиентът предварително е посочил в офис на банката. Другият е чрез специално устройство, което генерира уникален код за всяка трансакция.
Напоследък се разработват и други възможности на активното банкиране. Някои банки дават възможност да се откриват разплащателни сметки най-вече чрез онлайн банкирането, както и да се открива, закрива и управлява спестовен продукт. Понякога има и опция да се подаде искане за издаване на банкови карти, които се изпращат по пощата до клиента. Така пак му се спестява ходенето до офис.
Освен това в интернет банкирането получавате актуална информация - за промоции, нови тафири, лихви и др.
При някои банки мобилното приложение дава допълнителни предимства - на телефона или таблета получавате актуалните валутни курсове и калкулатор, имате и локатор за най-близкия клон или банкомат на банката.
Хората с по-обикновени телефони могат да ползват от SMS банкирането. То дава ограничени възможности - най-вече уведомителни услуги - известяване на движение по сметка, напомняне за заплащане на вноска, известяване за трансакция с банкова карта, проверка на наличност по сметка.
Бъдещето е на карти с биометрични данни
Банковите операции да се потвърждават с биометрични данни като отпечатъци напимер, а не с пин - това е бъдещото развитие на технологиите, прогнозират специалистите. В Япония вече работят банкомати, чрез които притежателят на банковата сметка просто трябва да доближи дланта си до четящо устройство, да въведе рождената си дата и кода. Преди това регистрира биометричните данни в банката. В Испания пък е разработена технология, която позволява да правите покупки с пръстовите си отпечатъци. Това става на специален платежен терминал.
У нас най-модерната технология засега при банковите карти е т.нар. безконтактно плащане. В момента клиентите, които го ползват, са 60 000, а ПОС терминалите 4000. Очаква се до края на годината картите за безконтактно плащане да станат близо 1.2 млн., а устройствата 7500. В Европа броят на картите е 80 млн., а на ПОС терминалите – 1.2 млн.
Съвет: Паролата поне 8 символа
Хората, които ползват интернет банкиране, трябва да са особено внимателни. Ето няколко съвета, за да защитите данните и парите си.
- Поддържайте системния софтуер обновен, както и антивирусната програма.
- Не ползвайте електронно банкиране на компютри на обществени места или в работата.
- Пазете потребителското си име и парола за достъп до интернет банкирането. Не ги записвайте на хартия, във файл или на друго място. Никога не предоставяйте кодовете си за достъп на други лица. Не използвайте опциите на браузъра за запаметяване на потребителски имена и пароли.
- Избирайте парола, съставена от главни и малки букви в комбинация с цифри и не по-малка от 8 символа. Периодично я променяйте.
- Внимавайте за фишинг атаки, чрез които се краде информация. Потенциалните жертви получават имейли, които приличат на изпратени от обслужващата банка. В съобщението например има предупреждение, че профилът в интернет банкирането или банковата сметка ще бъдат закрити, ако не клиентът не потвърди потребителското си име и паролата на сайта на банката. Даден е линк към него, но той е фалшифициран, макар да изглежда идентично с истинския.
Ако получите подобен имейл, не отговаряйте и не отваряйте връзките в него. Банките никога не изискват такава информация от своите клиенти чрез имейл, телефон, писмо или друг начин на кореспонденция. Тя може да се провери само на място в клон.
- При ползване на интернет банкирането следете в полето да е изписан адресът, който започва с https://, както и да има изображение на затворен катинар. Излизането от системата за електронно банкиране винаги трябва да е с бутон “Изход”.
- Не оставяйте без надзор компютъра си, когато ползвате електронно банкиране.
- При проблеми, открадната информация или съмнителни съобщения незабавно се свържете с вашата банка.