Бизнес климатът се подобрява
През март 2014 г. общият показател на бизнес климата нараства с 1.2 пункта спрямо равнището си от предходния месец, което се дължи на подобрения бизнес климат в строителството и търговията на дребно.
Промишленост. Съставният показател „бизнес климат в промишлеността” се понижава с 1.3 пункта в сравнение с февруари поради по-неблагоприятните оценки на мениджърите за настоящото бизнес състояние на предприятията.
Същевременно обаче анкетата отчита леко подобрение на оценките им по отношение на производствената активност, като и очакванията за следващите три месеца са тя да се увеличи.
Несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене от страната продължават да са основните фактори, посочвани от промишлените предприемачи като пречка за развитието на бизнеса им.
Относно продажните цени в промишлеността преобладаващите очаквания на мениджърите са за запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.
Строителство. През март съставният показател „бизнес климат в строителството” се повишава с 1.5 пункта, което се дължи на подобрените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца.
Прогнозите им по отношение на строителната активност през следващите три месеца са също благоприятни в резултат на изместване на мненията от запазване на дейността към увеличаване на същата.
Основните пречки за развитието на бизнеса в отрасъла остават свързани с несигурната икономическа среда, финансовите проблеми и конкуренцията в бранша, като последната анкета регистрира повишаване на негативното им въздействие.
По отношение на продажните цени в строителството мениджърите очакват те да останат без промяна през следващите три месеца.
Търговия на дребно. Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно” нараства със 7.0 пункта в сравнение с предходния месец поради по-оптимистичните очаквания на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията през нараства с 1.2 пункта спрямо следващите шест месеца.
Регистрира се повишен оптимизъм и в прогнозите им по отношение на обема на продажбите и на поръчките към доставчиците през следващите три месеца.
Несигурната икономическа среда, недостатъчното търсене и конкуренцията в бранша продължават да са основните фактори, затрудняващи дейността в отрасъла, като през последния месец се наблюдава засилване на отрицателното влияние на първите два фактора.
По-голямата част от търговците на дребно очакват продажните цени да се запазят през следващите три месеца.
Услуги. През март съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите” остава приблизително на равнището си от февруари. По отношение на търсенето на услуги настоящата тенденция се оценява като леко намалена, докато очакванията за следващите три месеца са по-оптимистични.
Най-сериозният фактор, ограничаващ развитието на дейността в сектора, остава несигурната икономическа среда, следвана от конкуренцията в бранша и недостатъчното търсене, като последната анкета отчита засилване на неблагоприятното им въздействие.
Относно продажните цени очакванията на мениджърите са те да останат без промяна през следващите три месеца.