Компании от автомобилния сектор обмислят експанзия у нас
Компаниите, произвеждащи части за автомобилната индустрия, разрастват своя бизнес в България. Една от тях - Witte Automotive – немски производител на авточасти, снабдяващ водещи компании като Ford, възнамерява значително да увеличи инвестициите в русенския си завод.
Компанията ще се премести в много по-голям завод през тази година, като планира да удвои настоящия си персонал от 260 души. Продажбите на българското звено се очаква да нарастнат до над 25 милиона евро през тази година, на фона на по-малко от 1 милион евро при откриването на завода през 2010 година.
„Групата определено планира разрастване и основно ръстът ще дойде от българското й подразделение“, коментира изпълнителният директор на българското подразделение Томас Индра пред финансовото издание Reuters.
Подобно на немската компания, и други от останалите износители в сектора планират подобна експанзия. Като цяло оборотът на компаниите от отрасъла през последните пет години е нараснал близо 2 пъти до 1 милиард евро, с което съставляват вече около 4.5% от износа на страната, както и 2.5% от БВП-то й, пише финансовото издание.
Френската компания Montupet наскоро построи втори завод в страната, докато американската компания Johnson Controls разполага с над 500 инжинера в София, които произвеждат контролни панели и информационни системи за автомобилния сектор.
В страната оперират още глобални доставчици на автомобилни части като щатската Sensata, канадската Magna International, японската Yazaki и Sumitomo Electric.
„Индустрията нараства, както и интересът“, коментира Тил Трукенмюлер, председател на Автомобилния Клъстер България. „Налице са решения от големите играчи за нови производствени мощности в страната“, допълва още Трукенмюлер, цитиран от Reuters.
“Работим в посока на привличане на автомобилен производител в България“, допълва още председателят.
Страната обаче може още да е далеч от привличането на водещ производител на автомобили. Причината – структурни проблеми, лоша инфраструктура и лоши бизнес условия, както и висока степен на корупция.
Тези проблеми могат да попречат на страната да направи сериозен пробив в сектора и да се конкурира с останалите страни от ЦИЕ в привличането на инвестиции.
Прехвърлянето на производството на големите европейски автомобилни производители от Запад на Изток облагодетелства сериозно икономиките на страни като Полша, Словакия и Румъния.
България не успя да се възползва от този тренд, като успя да привлече единствено китайския автомобилен производител Great Wall Motor Co Ltd.
Все още за тези компании разликите в разходите са твърде ниски, за да мислят за преместване на производства от страни като Чехия, смятат пазарни специалисти.
Ниските данъци и евтината работна ръка обаче карат големите производители на части да гледат към страната за разширяване на своята дейност и инвестиции „на зелено“.
Средният разход за работещ в България е 3.7 евро на час, в сравнение със 7.2 евро в Полша, 7.9 евро в Унгария, 8.6 евро в Словакия, според статистиката на немското правителство. Така България има сериозни предимства по отношение на ниските разходи за труд, особено в сектори с голяма трудоемкост.