Wizz Air планира IPO
Нискобюджетната авиокомпания Wizz Air, която доминира на пазара в ЦИЕ, възнамерява да осъществи първично публично предлагане през следващия месец, в което да набере 200 милиона евро. То ще бъде на пода на лондонската фондова борса.
Компанията смята да използва набраните средства за подсилване на баланса си, закупуване на самолетни части и разширяване на дейността си на нови пазари.
Предлагането ще включва продажба на акции от инвеститори като Indigo Partners, които намаляват дела си в някои азиатски и щатски авиокомпании.
Въз основа на първичното публично предлагане се очаква пазарната оценка на компанията да е в размер на около 1 милиард паунда, като фрий-флоутът й се очаква да представлява около 50% от общите й акции.
Базираната в Будапеща компания е основана през 2004 г. и е една от най-новите нискобюджетни компании, заедно с норвежката Air Shuttle.
Изпълнителният директор на компанията – Джозеф Варади, прогнозира облагодетелстване на Wizz Air от по-нататъшни провали на авиокомпании в Централна и Източна Европа.
Тези провали, като например на държавната унгарска компания Malev, са позволили на нискобюджетните компании, (включително и на Ryanair) да запълнят формирания пазарен вакум.
„Може да има провали в авиоиндустрията, включително и на настоящите пазари, на които оперираме, което може да създаде възможности“, прогнозира Варади, цитиран от британското издание FT.com.
Нискобюджетните авиокомпании са достигнали 20% дял на пазарите в ЦИЕ, което посочва наличието на потенциал, предвид на подобен дял от 35% на пазарите в развитите европейски страни.
От Wizz Air отчетоха приходи от 1 милиард евро за годината до 31 март, което е повишение с 19% на годишна база. Чистата печалба на компанията е възлязла на 89 милиона евро, което е повишение със 193%.
Компанията е превозила 13.9 милиона пътника за периода 2013-2014 година, като планира да увеличи авиопарка си от 50 на 82 броя самолети до 2017 година.
Частният щатски фонд Indigo, който е най-големият инвеститор в компанията, планира да намали дела си при първичното публично предлагане, но да запази позицията си на най-голям акционер.