Десет летища като от бъдещето
От летището по принцип се изисква най-вече сигурност, а пътниците често бързат и нямат време да забележат дизайна. Въпреки това, някои градове по света са наели известни архитекти, за да създадат най-красивите терминали, които някога сте виждали. Нека видим десет терминала, които се появиха след 2000 г. и които показват тенденциите на бъдещето- от такива, които се сблъскаха с редица проблеми, до модерни частни проекти, напомнящи кацнала летяща чиния:
Открит през 2008 г. за Летните олимпийски игри в Китай, новият терминал на Пекинското летище е вторият най-голям в света. Комплексът е предвиден за пътникопоток от 50 млн. души на година и струва 3.5 млрд. долара. Той е една от най-мащабните работи на архитекта Нормън Фостър.
Петият терминал на лондонското летище Хийтроу премина през строителен ад, преди да бъде реализиран. Проектът на Ричард Роджърс, създаден още в края на 80-те, престоя повече от десетилетие, докато чиновниците обсъждаха точното място и бюджета на терминала. Все пак през 2000 г. строителството стана факт и в наши дни сградата се смята за канон в строителството на летища. Тя е предвидена за 35 млн. пасажери и е на стойност 4 млн. паунда.
Летището в Аман, предвидено за 12 млн. пътници годишно, е още една работа на Нормън Фостър. Цената на терминала е 750 млн. долара, а странният му покрив има за цел на предпази посетителите от горещия пустинен климат.
Последният открит терминал на летището в Шенжен прилича на половинкилометрова риба, покрита с люспи, които в действителност са капаци на прозорци. Построен за четири години, комплексът струва 1.4 млрд. долара и е предвиден да обслужва по 25 млн. пътници на година.
Вторият терминал на Хийтроу бе открит в началото на тази година на мястото на по-стария, построен през 1955 г. Красивият вълнист покрив на сградата намалява парниковите ѝ емисии с 40% спрямо тези на по-старото здание. Предвиден за 20 млн. пътници, той струва 2.5 млрд. паунда.
Новият терминал на санктпетербургското летище „Пулково“ е най-съвременният в Русия. Построен за три години, той излиза 1.2 млрд. евро, като това е само част от проект за още 500 млн. евро. Начупеният златист покрив на сградата израства върху бетонни колони, напомнящи дървета. Засега летището е в състояние да обслужва 20 млн. пътници годишно, но предстои капацитетът му да бъде увеличен с 25%.
Сериозни грешки в проектирането и строителството на берлинското летище Берлин-Бранденбург забавиха откриването му, като за последно то бе отложено за 2014 г., но едва ли ще се случи и тогава. Първоначално предвидената сума за строителството за това време набъбна два пъти до фантастичните 4.3 млрд. евро, което предизвика и политически скандали. Още повече че мнозина мислят, че ще е по-лесно сградата да се събори, а на нейно място да се построи нова.
Международното летище в Кутаиси, Грузия показва нагледно как тежката съветска архитектура отстъпва на нови проекти – малки, евтини и стилни.
Частното летище в Ню Мексико е друг пример за летище на бъдещето, което се реализира пред очите ни. Сред наемателите на проекта е компанията SpaceX. Смята се, че след десетина години от тук ще излитат космическите туристи. Проектът струваше 200 млн. долара.
Международното летище Ал Мактум в Дубай, което все още е в строеж, е най-голямото на планетата, надминавайки дори и пекинското. Проектът ще бъде завършен през 2027 г. и ще заема площ от 220 кв. км. Той ще обслужва 160 млн. пътници на година и ще бъде първото мегалетище в света- един вид град-летище.