Китаец успява да копира модела на Бъфет и сега е милиардер
През зимата на 1987 г. студентите, живеещи в общежитие номер 5 на университета Фудан в Шанхай, чували два пъти в седмицата познато почукване около полунощ. Това бил техен слаб колега с очила, който обикалял от стая на стая и продавал хляб.
Студентът на име Гуо Гуангчан, печелел по около 30 юана (4.80 долара) на месец, удвоявайки доходите си, за да се издържа в колежа. “Тогава имах държавна субсидия за обучението, но останалите разходи бяха високи”, казва Гуо.
Днес той разполага с много пари. Използвайки Уорън Бъфет като модел, той е един от магнатите, които променят лицето на търговията в Китай, като в процеса е успял да стане осмият най-богат китаец. За разлика от държавните компании, които традиционно изкупували ресурси като мини и петролни полета, за да поддържат икономиката, китайски предприемачи като Гуо, който в момента е на 47 г. , търсят в чужбина марки, технологии и финансови активи.
“Концентрирани сме върху области от живота на средната класа в Китай, които могат да бъдат подобрени - здравеопазване, пътувания, свободно време, образование и интернет,” казва Гуо, председател на управляващата активи за 48 млрд. долара Fosun Group. Състоянието на Гуо се оценява на 5.7 млрд. долара според индекса на милиардерите на Bloomberg.
Вижте още: От момче за всичко до милиардер
От 2010 г. насам Fosun е инвестирала над 3.4 млрд. долара в чуждестранни активи, между които френският курортен оператор Club Mediterranee SA, 60-етажната сграда на JPMorgan Chase & Co. в Ню Йорк Chase Manhattan Plaza и Raffaele Caruso SpA, италиански производител на костюми от по 3 300 долара.
Гуо успява да създаде Fosun, като заимства подхода, използван от компанията на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway Inc. Тя инвестира в активи като застрахователни компании, за да си осигури дългосрочни финансиране, което може да бъде използвано за разширяване на дейността в редица други сектори, казва Юджийн Киан, ръководител глобално банкиране в Citigroup Inc.
“Много хора говорят, че са Бъфет на Азия, но малцина могат да се справят с това”, казва Киан. “Fosun според е нас е най-близо до това”.
Гуо израства в град Хенгдиан, провинция Чжъцян, малък земеделски град на около 240 км от Шанхай, който в днешно време е известен с филмовите студия в холивудски стил и почивните къщи.
На 18-годишна възраст Гуо печели държавна субсидия, за да учи в престижния Шанхайски университет Fudan, където се запалва по философията на фона на отварянето на Китай към западната идеология.
След като се дипломира, Гуо работи в младежката организация на Комунистическата партия към университета в продължение на три години преди да отговори на обаждане на бившия китайски лидер Дън Сяопин през 1992 г. относно просперитета на частната икономика.
Вижте още: Да инвестираме като Бъфет
“Китайската икономика и управление бяха направили големи крачки по отношение на отвореността и имаше много възможности,” казва Гуо. “Така събрах няколко приятели, някои от нас дипломирани, други – не, и решихме да се рискуваме.”
Те започват с 38 000 юана собствени пари. Fosun, чието китайско име Фуксинг означава “звезди от университета Фудан”, прави първия си пробив през 1993 г., когато печели 100 млн.
юана от продажбата на диагностичен комплект за антитела на хепатит с помощта на университета.
Следващата голяма възможност идва в началото на новия век, когато Китай започва да приватизира държавни компании. През 2002 г. Fosun инвестира в Shanghai Yuyuan Tourist Mart Co. - компания, занимаваща се с бижутерство и управление на универсални магазини, и става най-големия й акционер.
През 2003 г. Fosun участва в приватизацията на Nanjing Steel Group. Същата година Гуо влиза в най-върховния законодателен орган в Китай – Националния народен конгрес. Членството на един корпоративен лидер в законодателната власт придава социален статут и понякога улеснява навлизането на неговата компания в нови сфери, според Уили Лам, преподавател Центъра за китайски проучвания към Хонконгския университет.
“Това показва, че си приет от политическите лидери,” казва Лам. “Считан си за надежден и и за лидер в общността.”
През 2007 г. Гуо насочва поглед извън Китай. Fosun International Ltd., подразделението, което впоследствие прави по-голяма част от чуждестранните придобивания на групата, става публична компания в Хонконг през същата година.
При обмислянето на международната си стратегия, основателите на Fosun разглеждат различни бизнес модели – от конгломерата на най-богатия азиатец Ли Ка-шинг, до титaни в дяловото инвестиране като Carlyle Group LP и Bain Capital Partners LLC, които използва ливъридж, за да увеличат доходността си. В крайна сметка се спират на подхода на Уорън Бъфет.
“Обмисляхме по-дългосрочни решения по отношение на инвестирането, след което се сетихме за застраховането и модела на Бъфет”, казва Гуо.
От тогава Fosun е инвестирала в Yong An Insurance Co. и в хонконгската Peak Reinsurance Co. Застраховането в момента съставлява около 40% от активите на Fosun.
Първата международна сделка на компанията идва през юни 2010 г. , когато Fosun плаща 41 млн. евро за 10% от Club Med, компания, която управлява курорти и развива дейност в 40 страни.
След това Fosun придобива миноритарни дялове в редица компании като гръцката Folli Follie SA и германската BHF-Bank AG.
Миналия декември Fosun плати 725 млн. долара за Chase Manhattan Plaza, което бе най-голямата покупка на сграда в Ню Йорк от страна на китайски купувач. През януари компанията придоби 80% от застрахователното подразделение на португалската Caixa Geral de Depositos SA за 1 млрд. евро.
В момента Fosun работи заедно с гръцката компания Lamda Development и Al Maabar от Абу Даби по проект, свързан с търговски имоти на стойност в 8 млрд. евро, близо до Атина.
Fosun планира най-малко да удвои активите си в следващите пет години и се оглежда за придобивания в сферата на здравеопазването, туризма и модата в САЩ и Европа, според Гуо.
Евентуалните инвестиции в чужбина обикновено са свързани и с Китай, казва Гуо. Например придобиването на марка, която може да бъде представена и на китайския пазар или на компетенции, които могат да бъдат използвани за обслужването на разрастващата се средна класа в Китай.
Club Med например отваря първия си курорт в Китай шест месеца след първоначалната инвестиция на Fosun през 2010 г. Компанията планира да открие пет курорта в Китай до 2015 г., превръщайки страната в най-големия си пазар след Франция.
Китайците все повече могат да си позволяват подобни неща. Около 54% от градското население на Китай ще печели по между 106 000 и 229 000 юана (17 000 – 36 900 долара) на година до 2022 г., в сравнение с 14% през 2012 г., споре дпроучване на McKinsey & Co. За същия период средната класа на Китай ще се увеличи до над 271 милиона домакинства от 174 милиона през 2012 г.
Да бъде повторен успеха на Бъфет може да се окаже прекалено амбициозно. Диверсифицираността на бизнеса на Fosun вероятно ще работи срещу опитите на Гуо да постигне по-големи мащаби, смята авторът Джоел Бакалър
“На индивидуално бизнес ниво, всяка от компаниите има потенциала да се справя доста добре в чужбина, но когато ги разглеждате като група, количеството балансиране и портфейлния подход към управлението на бизнеса” изисква изтънченост и опит, с които Fosun в момента не разполагат, според него.
За Гуо всички се свежда до баланса – да разшири дейността на Fosun бързо, но не прекалено бързо. В тази връзка Гуо е започнал да практикува тай чи. По древното китайски бойно изкуства го запалва основателят на Alibaba Джак Ма. Гуо дори създава специално място в централата на Fosun, където ръководителите да го практикуват.
“Да запазиш баланса между бързия растеж и плавния растеж винаги е важно”, казва Гуо. “Това е почти изкуство.”