Чия е най-скъпата предизборна кампания за евровота?
Коалицията на „България без цензура”, ВМРО, ЗНС и „Гергьовден”, вкарала Николай Бареков и Ангел Джамбазки в Европейския парламент, е водила най-скъпата предизборна кампания преди вота на 25 май тази година.
Това стана ясно от отчетите на участвалите в изборите политически сили, които Сметната палата публикува. Предстои да им бъде направен одит, посочва bTV.
Обединението около бившия тв водещ е набрало 1 926 301 лева за своята кампания, като точно толкова са и разходите. Това прави по 963 150.50 лева за всеки от двамата представители в ЕП, колкото се полагат на получилата 10.656% на евровота коалиция.
Втори по цена на евродепутат са от Реформаторския блок. Светослав Малинов с преференция измести Меглена Кунева от първото място в листата и така й отне единствения мандат в ЕП, който се полага на получилите 6.45% реформатори. Тяхната кампания е струвала общо 771 101.05 лева.
За сравнение, кампанията на спечелилата изборите ГЕРБ е струвала 1 622 992.60 лева, а стигналите до третото място ДПС са отчели 1 610 078 лева за своята кампания.
От приложенията се разбира, че макар лидерът на „България без цензура” Николай Бареков да водеше листата на коалицията, неговата партия е предоставила най-малко средства на обединението – 146 821 лева.
Най-много пари са дошли от ВМРО (550 000 лева), които вече имат и евродепутат в лицето на Ангел Джамбазки. Следват Земеделски народен съюз с 200 000 лв. и „Гергьовден” със 150 000 лв.
Коалицията е имала 217 дарители, помогнали й с 859 480 лева. Отделно от това, други 285 човека са дарили още 309 970 лв. на ББЦ. Предизборното обединение е платило 42 974 лева данъци върху даренията.
Най-големият разход на водената от Бареков коалиция е за реклама в електронните медии – 1 178 879 лева. От тях 5 185 лв. са били за участия в БНТ (където коалицията изразходва и медийния си пакет на стойност 20 000 лева), а 35 172 лева – в частни радиа. 128 707 лева са платени на печатни медии.
Плакатите по градовете и билбордите по пътищата са стрували на коалицията 191 297 лева. За сметка на това, банерите в най-популярните български сайтове се оказват изключително евтини според нейния отчет – 13 844 лева.
Концертното турне, което мина през страната, за да промотира номер 28 в интегралната бюлетина, е в графата „Разходи за масови прояви”, където са записани 153 976 лева.
Втората най-скъпа кампания на евроизборите е тази на Коалиция за България. Левицата е набрала 1 899 282.04 лева собствени средства на партиите, 3000 лева лични средства и 55 750 лева дарения (общо 1 925 614 лева), за да вземе 18.93% от вота и да спечели 4 мандата в ЕП.
Отново предизборната реклама е най-скъпото перо в кампанията, но значително повече пари са заделени за печатните издания (183 949.81 лева), БНТ (102 346.50 лева) и БНР (33 636 лева). Особено фрапираща е разликата с ББЦ по отношение на разходите за реклама в онлайн издания – социалистите са дали за нея 162 765.96 лева.
Политическа партия „Атака” получи едва 2.957% на 25 май и не излъчи евродепутат. Това стана след кампания, струвала на националистите 1 390 128 лева. Голямата част от тях (1 250 000 лева) са дошли от държавната субсидия на партията.
Този ресурс е пряко застрашен при лошо представяне на предсрочните избори и затова е обяснимо, че хората на Волен Сидеров вече не са в парламента и се опитват да демонстрират пред традиционния си електорат, че са опозиция на всички останали големи партии.