През първата половина на 2014 г. отвори врати един нов търговски център - Панорама Мол в Плевен. С това общото предлагане на търговски площи в страната нараства с нови 17 000 кв. м и достига нива от 737 000 кв. м, става ясно от доклад на Colliers International Bulgaria.

В резултат, индикаторът търговски площи на 1 000 души население общо за страната се увеличaва от 98 на 101 кв. м.

Най-високо е нивото в Бургас (477 кв. м на 1000 души). Следват Стара Загора и Русе с по 380 и 365 кв. м и София с 268 кв. м на 1000 души.

С реализацията на Sofia Ring Mall, Mega Mall и Plaza West в София, предлагането на търговски площи в молове в страната ще се увеличи с нови 16% на база стойностите от първото полугодие на 2014 г.

През първите шест месеца на 2014 г. свободните площи на главните търговски улици в София намаляват с около 2% (от 7% на 5%). Същия спад отчита и главната търговска улица в столицата – бул. Витоша (от 10% на 8%).

Търсене

През първата половина на годината, търговските центрове в столицата, които са се доказали като успешни концепции, продължават да регистрират заетост над 97%, а новооткритите проекти успешно поддържат нива от над 85%.

Анализ на Colliers показва, че обемът на усвоените търговски площи през първото шестмесечие на 2014 г., само в София, надвишава 4 500 кв.м.

Наемни нива

През първата половина на 2014 г. данните за наемните нива на първокласни локации в търговски центрове и на главни търговски улици в София показват леко раздвижване. За първи път от две години насам наемните нива в моловете регистрират ръст от 3% и достигат 31 евро на кв.м.

Частичното приключване на ремонтните дейности по бул. Витоша в края на 2013 г. доведе до незначително нарастване на наемните нива до 38 евро на кв.м.

Тендецията за устойчиво усвояване на свободни площи на главните търговски улици в София се запазва и през първите шест месеца от годината, като заетостта се увеличи от 93% на 95%. За бул. Витоша този показател нарасна от 90% на 92%.