Чужденци си пазаруват яхти у нас. Австралиец е купил 50-футова "Бавария". Германец си взел от наши търговци луксозна лодка и я изнесъл. Богат руснак иска да купи вече трета яхта във Варна за последните две години.

Сред продадените има има и истински болид по вода - най-бързата яхта в Черно море - Cigarette, която може да лети с 300 км/ч. Яхтеният пазар се е свил 4 пъти от началото на кризата през 2008 г. насам, но вече има оживен интерес и запитвания, каза бизнесменът Лъчезар Братоев.

Фирмата му "LZ - Яхтинг", която е един от най-големите дилъри у нас, има едва 7 продажби тази година. Освен чужденциq и българи са станали собственици на по-луксозни возила по вода. Заради свития пазар цените у нас са по-ниски и от най-ниските цени, обявени в световните специализирани сайтове.

Засиленият интерес може да е свързан с подобряване на финансовата среда в Европа като цяло, но не е изключено и банковата криза у нас да е повлияла. Има една поговорка, че "човек има толкова пари, колкото е похарчил за себе си", казва яхтсменът.

Интерес към романтиката и адреналина по море с ветроходни или моторни лодки проявяват французи, руснаци, а вече и българи. В кризата е оцелял пазарът на най-евтините яхти до 20 000 евро и най-скъпите - от 2-5 млн. евро. Но средният пазар тотално изчезна, признава Братоев.

България все още не е предпочитана крайна дестинация за яхтен туризъм. Тя е само удобен път за Украйна и Русия, но заради кризата там малко са яхтите, които акостират това лято у нас, казва Лъчезар Братоев. Той припомни, че един яхтсмен харчи колкото 31 обикновени туристи по морето.

За да станем яхтена дестинация, трябва да имаме повече пристанища, национална реклама и държавна политика, смята Братоев. Наемането на яхти за разходки този сезон се е увеличило в пъти. Воаяжът с 15-метрова морска красавица излиза по 680 евро на ден. С кетъринг и сервитьор цената се вдига.